måndag, februari 19, 2007

"Klassklassificeringsverket"

Jag har länge förundrats över en del debattörer långt ut på vänsterkantens besatthet vid klassbegreppet.

Det är idag omöjligt att definiera människor utifrån antingen arbetare och kapitalägare. Alla jobbar på något sätt och alla äger kapital. (Om inte annat, så genom de allmänna pensionsfonderna.)

Ändå kvarhåller sig språket i en verklighetsbild som sedan länge är inaktuell...

Merit Wager tar upp frågan i dag på sin blogg, med sedvanlig skärpa och humoristisk underton.

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Ja, det är en mycket intressant fråga :-)

Jag är tämligen övertygad om att definitionen av klass är tätt sammanvävd med den politiska effekt vänsterdebattören vill uppnå vid det givna tillfället. Därmed är det nog omöjligt att få en allmängiltlig definition.

6:45 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Det är klart att partier vars ideologi bygger på klasskonflikt har all anledning att sprida den bilden.

12:07 em  
Anonymous Anonym said...

Vad är problemet för er liberaler? arbetare är man om man enbart tvingas sälja sin arbetskraft. man är inte arbetare om man leder arbetet (däremot inte sagt att arbetare aldrig leder arbetet eller att de som leder arbetet inte arbetar) eller äger produktionsmedlen.

Fonder... Tja, det är fortfarande typ 10% som äger 75% av alla fonder i Sverige..

8:43 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Jag har fortfarande svårt att se fienden i detta (och jag börjar tvivla på att det beror på mig).

Det verkar ju som att det funkar ganska bra för de allra flesta, även om jag gärna skulle se lägre skatter på arbete.

Men jag har varken möjlighet eller ambition att få dig att tänka annorlunda. Kör på med din kamp om du tycker att det verkar bra.

Jag gör på ett annat sätt.

3:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home