fredag, oktober 12, 2007

Gästinlägg: Tydliga mot Marknadsmat

Efter noggrant övervägande har vi kommit fram till att vi måste göra något åt livsmedelssituationen i Sverige.

Mat är nödvändigt för alla och det är inte rättvist att det ska vara en klassfråga vad man äter. Vi har ju tidigare indikerat att marknadspriser på livsmedel kanske har varit acceptabelt. Därför gör vi nu en tydlig markering.

Vi vill införa kommunala livsmedelsbutiker, där medborgarna kan köpa mat till reglerade priser, som bestäms i förhandlingar årligen mellan de kommunala livsmedelsbutikernas samverkansorganisation, Kommums, och matköparna centralt.

Det får naturligvis finnas privata livsmedelsbutiker kvar, men priserna får inte överstiga de kommunala livsmedelsbutikernas.

Kommunala livsmedelsbutiker är bra, för de styrs inte av ägarnas vinstintresse. Eftersom priserna mot konsument regleras, men inte priset för producent, kanske det ibland blir så att alla livmedel inte finns i butikerna, eller finns i mindre kvantitet än förut. Då upprättar vi ett kösystem. Det är rättvist.

Man kan av sociala skäl kan få förtur till vissa livsmedel. Det är inte plånboken som ska avgöra vad man har på tallriken!

Det är möjligt att det kommer att uppstå viss svarthandel. Att människor kommer att försöka köpa livsmedel direkt från bönder. Sådant måste givetvis hårdbevakas och beivras.

Hemodling är också tveksamt. För det första urholkas bruksvärdesprincipen för prissättningen av maten, för det andra handlar det om hygien och hälsa. Dessutom föreligger även här en risk för att lockelsen till svarthandel med grannar och vänner blir för stor.

Därför har vi också tagit fram ett regelverk med självkontroll för hemodlare med kommunalt odlingstillstånd. Efter prövning av lämplighet kan odling ske, men man får bereda sig på stickprov i hem och trädgårdar från kommunens kontrollanter som säkerställer att tillståndet efterlevs och att inga intäkter förekommer som kan misstänkas komma från svarthandel.

Och, ja just det... Det är samma sak med boende. Där är det också dåligt med marknadspriser.

Etiketter: ,

6 Comments:

Blogger Ol' Dirty $venne said...

Lysande! Rand som gästskrivare eller ;-)

När man sätter saker i sitt rätta sammanhang framgår det hur absurt det är. Varför ska den största månatliga utgiften i nästan alla människors budgetar inte omfattas av samma spelregler som alla andra, dvs. marknadsekonomi?

Moderaterna är svaret skyldiga. Vad är det som pågår egentligen?!?

5:12 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har länge tyckt att den fria livsmedelsmarknaden gärna kan tas upp som ett exempel på varför kapitalism är bra i grunden och ger goda resultat. Liknelsen kan också utsträckas till sjukvården i Sverige.

6:24 em  
Blogger Daniel W said...

Det var roligt men tyvärr tycker jag inte matmarknaden är något bra exempel på kapitalismens exellens. Grejen är att vi blir lurade att käka en massa skit. Kanske vill folk ha skit och det är därför marknaden ger oss det. Men det är inte bra.

Jag köpte lufttorkad skinka häromdagen. Skinka alltså, inget konstigt?

När jag kommer hem läser jag att den innehåller nitritsalter som inte alls är nyttigt. Det vill jag inte ha. Den innehåller socker som jag inte vill ha i min skinka. Och en del annat tjafs.

Ok, det är ju jag som är korkad, jag borde ju läst innehållsförteckningen men jag har knappt aldrig gjort det och jag är 34 år.

Det är ju tyvärr inte bara jag som är en idiot, de flesta är ju det. Och transfetter vill jag fan inte ha i kakorna. Men det deklereras inte ens i innehållsförteckningen.

Stora delar av västvärlden mår dåligt av maten. Marknaden funkar bra på så sätt att den ger oss fina bilder på förpackningarna. Men att maten är skit tycks inte spela nån roll.

Ja,ja. Marknaden kanske kan anpassa sig till det bättre, men det lär ta tid. I USA där det mesta av maten är skit finns det tydligen tecken på att det på håll blir bättre. De har en kedja som bara säljer mat utan skumma tillsatser. Det vill jag ha i Sverige.

Sen är det nog så att matmarknaden är sjukligt reglerad och det kanske vi kan vara tacksamma för.. Vet inte.. Jag tror i alla fall att det kan vara förhastat att helt räkna bort nyttan med regleringar.

8:06 em  
Blogger Robert Nordman said...

Riktigt snyggt!

Apropå Daniels "De har en kedja som bara säljer mat utan skumma tillsatser. Det vill jag ha i Sverige."

Vi behöver inte hela tiden blicka över dammen; några hundra mil söderut, i Tyskland, finns samma sak sedan ett antal år tillbaka.
Ingen kritik mot dig, Daniel, jag blev bara påmind om hur sällan man i Sverige tittar på andra europeiska länder.

10:09 em  
Blogger Sundevall said...

Instämmer med föregående kommentatorer - helt lysande exemplifiering av hur absurt det planekonomiska tänket är.

8:31 em  
Blogger Fastighetskatten said...

I Finland infördes ett motsvarande system efter krigen för drygt 60 år sedan. Det hette "ransonering" och lär inte ha varit någon höjdare. Då rådde det matbrist, och alternativet hade varit svält. Men visst såldes det under disk, och handlades med ransoner, och de som bodde på landet eller kände rätt människor på landet var kanske mättare än andra. Systemet upphävdes så småningom, när tillgången till livsmedel blev bättre.
Bruksvärdessystemet å sin sida är permanentat, eftersom det tar bort alla ekonomiska incitament för hyresrätternas ägare, vilket leder till att tillgången stryps och bristen kvarstår.

6:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home