onsdag, december 23, 2009

Alkofobikerna i IOGT förnekar sig inte

Idag, dan före dopparedan, skriver IOGT på SvD Brännpunkt en artikel full av fördomar och felslut.

Vi ska tydligen låta bli nubben till sillen, portvinet till osten, whirren till kaffet osv för baaaaarnens skull. Säg som det är! Du vill att vi ska låta bli för DIN skull, Robert Damberg!

Jag beklagar att du känner obehag av att jag till mitt julbord serverar annat än julmust, men det finns faktiskt bra hjälp att få nuförtiden mot det obehag du känner. KBT ska vara effektivt har jag hört...

Att barn på något sätt skulle fara illa av ett normalt julfirande är en häpnadsväckande hypotes. Det vora smakfullt att motivera den med någon typ av forskning, men istället bygger artikeln (som vanligt när det gäller IOGT) på myter, fördomar och ständiga försök att lägga skam och skuld på alla de människor som inte delar nykteristernas ganska udda moraluppfattning.

Smaka på detta: "Faster drar skämt man inte förstår, morfar är konstigt glansig i ögonen och mamma skrattar högt och onaturligt."

Låt oss bena upp detta. Ska man inte få skämta om sådant som barn inte förstår?

Om morfars ögon är blanka beror väl detta kanske på att han uppfyllts av stämningen, med dofter, barnbarn, julmys och minnen. Kanske den goda glöggen hade del i att ta morfar dit?

Mamma skrattar. Ja, det är väl en välsignelse! (Eller tillhör Robert Damberg den tradition som tror att mamma ska stå i köket hela julafton och serva resten av familjen?)

Var gärna nykter om det gör dig lyckligare. Det stör mig inte ett dugg. Blir du glad, Robert Damberg, så bli jag glad. Men då måste du också acceptera att andra lever på ett sätt som gör dem lyckliga...

Etiketter: , , ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hear, hear!

11:32 fm  
Blogger Robert Damberg said...

Jag kan till exempel backa det med den här undersökningen, som inte är första året den genomförs. http://www.vitjul.se/Pressreleaser-2009/Vart-fjarde-barn-har-kant-obehag-under-julen/

Lite trist att du blir så provocerad av en enkel uppmaning, vad är det som är så farligt i det? Blir du lika arg på reklam för vilka skor du ska köpa?

Och nej, jag tycker inte du ska skämta med barn på sätt och om saker de inte förstår, om du läst nån som helst småbarnpedagogik så hade du vetat att det inte gör dem varken glada eller trygga.

Däremot så ska man såklart skratta, dansa och ha kul ihop, men varför måste det bygga på alkohol?

2:26 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Jag tycker att era försök att koppla skam och kollektiv skuld till helt normal mat- och dryckeskulturella traditioner är utomordentligt osmakliga.

Ni ger uttryck för moralism på ett osunt sätt. Betydligt mer osunt än att - som jag och många andra - se nubben som en naturligt och trevlig del av julfirandet.

Självklart finns det de som har stora problem med missbruk och andra hemskheter men det har faktiskt inte ett smack med min nubbe att göra. Dina/era försök att blanda samman dessa två är bedrägliga, oförskämda och det hjälper definitivt ingen som har problem!

Jag har respekt för att du av skäl som du själv väljer vill vara nykter. Jag tycker att du ska respektera dem som gör andra val i livet.

Jag blir provocerad, inte av den en ensilda artikeln, utan av att ni nykterhetsextremister verkar åtnjuta den tacksamma mediala position som kan hänföras till "The Charm of Good Intensions".

Jag har för avsikt att ändra på det.

God jul
/Johan

4:53 em  
Blogger Unknown said...

Klart att en liberal blir provocerad av det. De vill supa, kolla in hela deras ungdomsförbundskultur! Sen är liberaler så fruktansvärt hämmade att de behöver ett socialt smörjmedel.

Eller, det kan vara så att det behövs för att de ska palla med att ragga på de strykfula brudarna som hänger på deras fester. Kolla in Cecilia "hakan" Malmström, hur många deciliter krävs det innan man tar en tur på henne, fy fan! Liberalerna själva är ju inget ögongodis heller, det är väl därför Karin Pilsäter och Kristina Axén-Olin blev fyllon.

Peace, Love and long lasting fylla verkar vara en bra svennealkad redan.

12:21 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Hahaha... Jo, det är ju den nivån på argumentationen alltsomoftast.

1:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home