onsdag, mars 24, 2010

Earth Hour ett meningslöst jippo

Ibland kan man verkligen fundera på vad miljöorganisationerna håller på med. Svenska Naturskyddsföreningen har som policy att "ha ett larm i månaden". Liksom lite vare sig det behövs eller inte. Samtidigt som de påstår sig vara för förnyelsebar energi finns det mig veterligen inte ett enda storskaligt vindkraftprojekt som SNF inte försökt stoppa.

Superproffsen i Greenpeace gör aktivismen till big business. Medlemsdemokrati saknas helt och hållet och mot bättre vetande skänks stora belopp från bland annat postkodlotteriet för att skäggiga 30-åringar (av båda könen) med den bästa utrustning ska kunna sätta käppar i hjulen för ofta helt legitima verksamheter.

Miljöförbundet Jordens Vänner är samtidigt Människans Fiender och tycker att allt vore frid och fröjd om det inte bara var för alla hårlösa apor som vandrar omkring på jordens yta och förpestar tillvaron för granbarkborrar och bladlöss.

Som miljöintresserad är det med stor sorg man betraktar den så kallade miljöaktivismen. Det handlar endast i undantagsfall om miljön på ett intellektuellt hederligt sätt. Det är snarare slacktivism som inte har något med verkliga förhållanden att göra. Och mindre nogräknade exploatörer garvar hela vägen till banken och/eller politiskt inflytande.

WWF har varit den organisation som jag tyckt ägnat sig åt minst trams och som också bejakat företagens oerhört viktiga roll för miljöarbetet och då inte bara på ett negativt sätt. Nu måste man tyvärr konstatera att den bilden bör ifrågasättas.

Earth Hour är en meningslös aktivitet som går ut på att man ska släcka lyset en timme på lördag. För att suga de sista PR-dropparna ur detta arrangeras en konsert i kungsträdgården i Stockholm med bland andra Darin. (Och en massa andra aktiviteter över hela landet.)

Förutom det uppenbart problematiska i att behöva lyssna på svensk schlager kan man ju undra hur mycket energi en dylik tillställning förbrukar?

---

Update: Missa inte Johan Norbergs Metro krönika om Earth Hourbluffen och hur 100 barn dör varje dag i Bangladesh pga deras konstanta tillstånd av "Earth hour". :-(

Etiketter:

6 Comments:

Anonymous Jonas J said...

Tror jag ska hoppa in i bastun under earth our ;)

10:24 em  
Blogger Albin Ring Broman said...

Mycket bra inlägg Johan. På pricken!

11:34 fm  
Anonymous Simone said...

Haha ska dem ha en konsert för Earth Hour!? då har dem ju missat grejen med den, HA ha säger jag åt dessa människor.
själv tänker jag släcka ner alla mina elprylar och bara njuta av tända ljus och en bra bok.

12:14 em  
Anonymous Marlene said...

Ja men precis!
Jag måste hålla med att det finns iktigare projekt att lägga enegin och pengarna på.

En konsert för en organisation som är emot energislöseri?

Hmm jag trodde jag var dum...

Kram M

1:06 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Jonas, Bra idé!

Albin, TACK!

Simone, Man kan ju släcka lyset bara av den anledning att det är mysigt.

Marlene, Kram själv!

:-)

4:17 em  
Anonymous Sara said...

Det var det dummaste jag har hört på länge, hur kan en människa vara så korkad?! Earth hour är en jättebra idé för att vi på jorden ska spara på energi och där med jordens resurser!

10:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home