söndag, april 18, 2010

Alliansens gröna röst är redo att rocka!

Åter efter tre dagars intensiv duvning i olika discipliner på Centerpartiets toppkandidatutbildning inför valet i höst kan man konstatera följande: Det har verkligen hänt saker i Centerpartiets riksorganisation.

Efter Europaparlamentsvalet och det för oss katastrofala resultatet var jag mycket kritisk mot hur dåligt jag upplevde att partiet fungerade.

Dessbättre verkar detta ha fungerat som en väckarklocka. Ett stort organisationsarbete har genomförts och ny kompetens tillkommit. Det har tagit sig några uttryck som jag de senaste dagarna blivit varse.

Det första exemplet rör våra säkerhetsrutiner och därför ska jag nog inte avslöja för mycket, men jag kan i alla fall säga att jag blev glad, rörd och imponerad av hur kandidaternas trygghet tas på största allvar.

Det andra är egentligen ett kluster av händelser på helgens utbildning. Innehållet var bra. Stundtals mycket bra. Allt praktiskt fungerade smidigt och helt problemfritt (så vitt vi deltagare såg i alla fall, vilket gör berömmet dubbelt). Övningar i debatteknik, mediaträning och diskussioner om hur vi skapar goda argument för våra viktiga frågor förekom, liksom professionell fotografering med hår- och sminkpiffning före.

En viktig aspekt är också nätverkandet. Erfarenhetsutbyten och tänkbara samarbeten med Centerns toppkandidater från hela landet. Som exempel på några jag väldigt skulle vilja göra något tillsammans med framöver vill jag nämna två lika koola som vassa kandidater från landets båda ändor: Linda Ylivainio från Övertorneå och Erika Hedblom från Malmö.

En tredje sak återfinns i tjuvtitten på kommande kampanjer. Ingen gång tidigare har det i Centerpartiet funnits en sådan proffsig approach till kommunikationen. (vågar jag påstå) Enligt min mening verkar allting vila på en klok analys, utväxlad i en bra strategi och - av allt att döma - väl utförda tillämpningar av den.

Hatten av för Lena Forsman som är kommunikationschef och teamet kring henne. Stort tack och varma tankar går också till Joakim Wiberg, Jesper Overeem och Karin Andersson m fl som gjorde helgens utbildning till en sådan succé.

En ytterligare sak, som dock inte var en nyhet för undertecknad, är de smarta webbaserade verktyg som gör det lättare att vara Centerpartistisk debattör, Centernätet och Centralen. Tidigare styrelsekollegan i Stureplanscentern Ulrika Ingemarsdotter och hennes kollega Mattias Östmar gör ett superjobb med detta.

En sak ska vi ha klart för oss. Det kommer att bli tufft. Oerhört tufft. Opinionsläget för Centerpartiet lämnar mycket i övrigt att önska, även om dagens mätning ser något roligare ut än vanligt. Det kommer att krävas en insats utöver det vanliga att klara våra mål. För första gången sedan 2006 känner jag dock att Centerpartiet nu är rustat att klara trycket från en med full kraft driven valkamp.

Jag vet inte riktigt hur det är i andra partier, men jag har faktisk svårt att tänka mig att förutsättningarna för en "vanlig" gräsrotskandidat kan vara bättre än hos oss. Nu är det upp till oss som vill bli invalda att hitta våra väljare och förklara för dem varför det är en toppenidé att rösta på oss.

Inspirerad av riksorganisationens imponerande kvalitetshöjning går jag in i valkampsläge med förutsatsen att försöka matcha den!

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Bloggerika said...

Du är en riktigt vass kandidat själv och jag kan lova att vi ska göra både det ena och det andra framöver.

Håller med dig om att kandidatutbildningen var bra. Och instämmer med att de som jobbat med utbildningen har gjort ett bra jobb.

10:31 em  
Blogger Annika Beijbom said...

Alla gröna liberala röster är ovärderliga. Backar upp där det går, så klart!
/Annika

1:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home