fredag, juni 08, 2007

0,5 promille bättre gräns

Ibland undrar man om lagstiftningen verkligen drivs av en sann och genomtänkt vilja att faktiskt lösa ett problem. Alkohol och bilkörning är ett ämne som väcker stora känslor och där regelverket faktiskt inte lyckas lösa problemen, men som säkert känns moraliskt riktigt för många.

Problemet är inte vanliga familjefäder som dricker tre glas vin på en middag och kör hem. Problemet är inte de som drack några bira till fotbollen kvällen innan och spakar till jobbet dagen efter. Deras beteende genererar inga olyckor.

Ändå är det just de som åker dit.

Också finns det galningar som gladeligt drar en sjuttis och kör omkring. De ger blanka fan i andra människors liv. De kör omkring i obesiktigade bilar, påtända och/eller packade, och de gör det varje dag.

De åker dit någon gång då och då, men det spelar ingen roll för dem. De kör vidare utan körkort och skiter i att betala sina böter. Och de fortsätter att kröka och köra.

SvD skriver idag om att rattfyllerirelaterade olyckor ökar med 12% i Sverige. Det borde väl vittna om att det gällande regelverket inte fungerar?

Storbritannien, Lichtenstein och Malta tillåter 0,8 promille i blodet innan det är dags att parka för natten, men så långt behöver vi inte gå.

Låt oss i Sverige höja gränsen för rattonykterhet till 0,5 promille som i Danmark, Finland, Frankrike, Island och Tyskland och inför fängelsestraff för grov och upprepad rattfylla.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra sagt!

11:25 fm  
Anonymous Anonym said...

"Problemet är inte vanliga familjefäder som dricker tre glas vin"

Dom är inte det största problemet, det är korrekt, men likväl självfallet ett problem. Efter 3 glas vin har du nedsatt reaktionsförmåga, och har du det, då ska du inte köra bil!

Det är jävligt enkelt egentligen, köra bil ELLER dricka alkohol.

Jag jobbar i Frankrike och du ska vet att det är obehagligt med alla som dricker en halv flaska vin (3-4 glas) till lunchen och sen kör tillbaka till kontoret. Frankrike har också 0.5 promille och det är sannerligen inget att ta efter!

11:34 fm  
Anonymous Anonym said...

Bygger inlägget på ideologi eller vetenskap? Är 0,5-gränsen bara något du drog till med, eller finns det några undersökningar som visar att det är just då, och inte innan, som en person blir en (tillräckligt mycket) sämre bilförare?

Är det det förstnämnda kan vi ju dra till med vad som helst, 1,0 promille kanske? Är det det senare vill jag se undersökningen.

8:47 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Siffran 0,5 drog jag till med för att:
1. Det är tillräckligt för att man ska kunna delta på middagen när t ex systerdottern tar studenten, förvisso utan att kunna hinka i sig mängder, men kunna vara med på skålar och så.

2. Var och en måste givetvis känna efter själva, men om man sitter flera timmars tid och äter samtidigt, så BLIR man fan inte särskilt påverkad, även om den aggregerade nivån i blodet skulle krypa upp över 0,2 promille.

3. Det är en nivå som de flesta europeiska länder anser funka bra och jag förstår inte varför det inte skulle kunna göra det i Sverige?

6:36 em  
Anonymous Anonym said...

Att använda argument som "man ska kunna delta i studentmiddagen" och "familjefäder som drar en halv flaska vin är inte problemet" är bara komplett löjligt. Låt vara att dessa inte är ett lika stort problem som de som dagligen kör packade, men ska vi diskutera vilken gräns som bör gälla så bör vi göra det utifrån hur mycket alkohol man kan dricka och ändå framföra bil säkert. Enda sättet att lösa det är att vetenskapligt studera körförmågan som funktion av alkoholintag, och sedan sätta gränsen med lite säkerhetsmarginal. Om det innebär att man får skåla i lättöl så är det så det får bli. Människors liv är viktigare än rätten att suga i sig två glas vin och sedan sätta sig bakom ratten. Gränsen för alkoholintag ska inte reduceras till plakatpolitik, varken åt ena eller andra hållet.

4:27 em  
Blogger Johan, PL&C said...

I så fall kan man lika gärna säga att den högsta tillåtna hastigheten ska 30 km/h på motorvägar?

Då skulle det utan tvivel bli färre olyckor, men till en "kostnad" i form av längre restider.

Men visst. Jag är för att man analyserar vilken gräns som är optimal för att man fortfarande ska ha bibehållna sinnen, men då ska vi också börja diskutera lämpligheten i att vara ute och köra när man är trött, förkyld, arg, gravid, allergisk eller har paltkoma.

5:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home