söndag, maj 20, 2007

Grand Final på DN Debatt

Förra året var jag och såg Black Sabbath i Globen. En galet bra konsert! Men jag är nästan generad över att berätta om vad jag tänkte då.... Jag har för mig att det var något i stil med: -Det är själva fan vad gubbarna kan lira bra! (det känns ju lite fånigt att upptäcka - återupptäcka det då... det vet jag ju! Det är ju därför jag älskar Sabbath.)

Och det är klart att det är så. Det är därför dom är superstjärnor. Ibland glömmer vi bort varför stjärnor är stjärnor. Den konst som har givit dem stjärnstatus kommer ibland lite i skymundan för all den uppmärksamhet som ägnas deras person, snarare än deras gärning.

Lite samma känsla har jag när jag läser Fredrick Federleys DN Debatt! Alltså, jag vet ju att killen är brilliant, men med artikeln blir jag verkligen påmind om varför jag en gång kom att tycka det.

Det är klart att hans pålitiska motståndare sliter sitt hår. Fredrick låter sig inte köras med i debatten och argumenterar med kompetens, självkänsla och emfas. Extrema höger- och vänstergrupper hatar honom med hela sina kroppar och annorstädes sansade sossar verkar påfallande ofta haverera och hänfalla till förminskningsförsök. Sådant som oftast faller tillbaka på förminskaren.

Då och då anar man ett jäkligt trist knorrande från de egna leden. Självklart ska man kritisera sådant man inte håller med om, men jag tror faktiskt att det vissa fall handlar om ren avundsjuka. Fredrick är den centerpartistiska riksdagsledamot som syns allra mest. Kanske den riksdagsledamot som syns mest överhuvudtaget! Och det gäller även om man räknar bort sådant som inte omedelbart rör politiken.

Självklart är man besviken om man har byggt sin politiska karriär på att "sitta i båten" och förgäves väntat på sin tur. Det ligger nära till hands att ta ut det på den som gör det man själv borde gjort. Någon som faktiskt spottar i nävarna och börjar paddla!

Artikeln är väl i det närmaste att betrakta som en grand final för en ungdomsförbundsordförande i ett ungdomsförbund som satt sig att driva på moderpartiet ideologiskt.

Rubriken har väl antagligen DN satt själva, men med erfarenheter från konsultande åt andra partier kan jag dock ärligt säga att Centerpartiet är långt ifrån värst. Inte desto mindre är debatten viktig och man önskar att de andra ungdomsförbundstopparna drev på med samma glöd.

Det behövs fler Fredrickar!

Etiketter: