fredag, maj 21, 2010

Valkompass med deviation


På den tiden innan ölburkarna var av aluminium var de av stålplåt som är magnetiskt. Eftersom sjölivet i allmänhet tarvar förfriskningar med jämna mellanrum var det inte helt ovanligt att en ölburk hamnade bredvid magnetkompassen som då kom att visa käpprakt åt ...tja du vet...

Lite samma sak verkar drabbat Svenskans valkompass. Jag testade den när den kom upp i förrgår och avfärdade både resultatet och frågornas inriktning med ett litet skratt. Jag blev Folkpartist i första hand, Moderat och Kristdemokrat andra/tredje och Centerpartist sedan. Efter (C) skulle jag tydligen sympatisera med Sverigedemokraterna! Jag som är en stark anhängare av invandring i allmänhet och arbetskraftsinvandring i synnerhet...

När det gäller min kanske viktigaste fråga när jag själv är väljare, företagandets villkor, var det mycket skralt...

Några frågor var direkt - för ändamålet - felkonstruerade. Jag har t ex för mig att en fråga lydde något i stil med "Kvoterad föräldraförsäkring leder till högre jämställdhet". Ja, jo, kanske det, men är det något som jag som väljare vill? Framgår inte.

Jag tror att SvD får ta bort ölburken och göra om väsentliga delar av den där kompassen...

---

Läs även PromeMorian, ETR och Kuniri.

Etiketter:

4 Comments:

Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

Jaha, då har man lärt sig något nytt idag med. Jag var inte medveten om att deviation även var ett vedertaget svenskt begrepp.

:-)

11:31 fm  
Anonymous Dr M said...

LOL-kompassen. Jag har gjort ett antal sådana här politiska kompasser under de senaste åren, och ingen har varit så knäpp som den här.

Det parti jag med stor sannolikhet kommer att rösta på hamnade långt ner, och inte ens genom att manipulera resultaten genom att identifiera förmodade profilfrågor kunde jag få upp det över typ 20%. SD, däremot, som i viss konkurrens med V med rätt god marginal är det sista parti jag ens skulle överväga att rösta på, hamnade glatt i en stor hög med partier runt 40%, trots att jag med viss emfas angav att jag tycker att invandring är bra. Håhåjaja ...

3:06 em  
Anonymous arthur said...

Ingen i den redaktionella personalen på Svenskan har borgerliga sympatier så det är närmast självklart att de hamnar snett i fråga om värderingar de inte kan relatera till. Det är en enögd tidning som förlorat sin relevans.

1:50 em  
Anonymous Kantarellkungen said...

Jag tänkte rösta lila, men blev bara 8% pirat. Jag försökte manipulera testet efter partiprogrammet men blev stoppad för att "Vet Ej" bara fick vara med fem gånger.

Dessutom tycker jag att närhetsprincipen ska gälla i vargfrågan. Hemma i Hässelby är det ingen som bryr sig om vargarna, det är för att slippa den (och en del annat) som vi bor i storstad.

5:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home