söndag, september 20, 2009

Högintressanta riksdagskandidaturer (C)

Det ser ut att bli många intressanta namn till Centerpartiets listor inför valen nästa år. Redan nu har flera lanserat sina kandidaturer till riksdagen.

Den ur mitt perspektiv mest intressanta är ETR - Elisabeth Thand Ringqvist. Med gedigen erfarenhet från näringslivet på mycket hög nivå skulle hon till riksdagen ha med sig välbehövliga kunskaper och färdigheter.

Jag har haft förmånen att arbeta tillsammans med Elisabeth och kan intyga att maken till operativitet, professionalism och arbetsförmåga får man leta efter.

Nu på onsdag har vi nomineringskick-off i Stockholms stads centerdistrikt. Efter det vidtar en medlemsomröstning som kommer att ligga till grund för nomineringskommitténs förslag på lista. På den listan hoppas jag att Elisabeth kommer näst högst efter sittande ledamot Fredrick Federley.

I Stockholm har också Oscar Fredriksson lanserat sin kandidatur med löfte om en kompromisslöst integritetspolitisk agenda.

Runt om i landet finns också redan några mycket intressanta kandidater.

Initiativtagaren till Centeruppropet, Erik Hultin i Härnösand, ställer upp. Även han på en strikt integritetsskyddande agenda.

Redan tidigare har jag skrivit om Magnus Anderssons kandidatur i Stockholms Län. En annan ung Centerpartist som tänker ställa upp från Jämtlands län är Hanna Wagenius. Hon har visat sig oerhört skarp både i tanken och i pennan bland annat för tidningen NEO.

I Gävleborg kandiderar Anders W Jonsson som till vardags jobbar som förhandlare på statsrådsberedningen, men som har ett hederligt yrke som barnläkare att falla tillbaka på. Anders är kanske den arbetsammaste människa jag känner (och samtidigt verkar han vara den gladaste människa jag känner). Oerhört proffsig och kompetent.

---

Den största besvikelsen under mandatperioden var utan tvivel FRA-debaclet. Vi hade två ledamöter som kämpade hårt mot eländet och som faktiskt nästan lyckades.

Tänk om vi vid den här tiden nästa år har 6-7 ledamöter som är beredda att kämpa lika hårt och riskera lika mycket!

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous arthur said...

Kommer Du att stödja Fredrick Frederley?

8:23 em  
Anonymous Anonym said...

Kämpade hårt? Som om det är det som räknas.. vad alla minns är det veka resultatet. Centern må ha sina innerstadssupportrar men vad gäller integritetsfrågor så har ni tappat en hel generation som kommer gå till valstugorna 2010. Jag tror ni ligger jävligt pyrt till, oavsett landvinningar och vettiga idéer vad gäller infrastruktur, entreprenörskap och skatteklimat. Jag själv och många av mina vänner inom annars så Centern vänliga kretsar känner oss oerhört svikna. Integritetsmanifest? Eller hur..

1:16 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Arthur: Absolut.

Anonym: Jag förstår din besvikelse och hoppas att det kommer en dag då ditt förtroende för Centerpartiet är återupprättat.

9:14 fm  
Anonymous Dr M said...

Jag förstår din besvikelse och hoppas att det kommer en dag då ditt förtroende för Centerpartiet är återupprättat.

Utan att tala för Anonym ovan så är väl den frågan rätt enkel: se till att säga rätt saker med kraft, se till att få påvisbara, konkreta resultat i partiets politik, och, framför allt, tryck på rätt knappar i riksdagen. Konsekvent.

Det hade krävts fyra borgerliga nej-röster för att fälla FRA-lagen. Istället fick vi två centerpartister som ställde till en bra show, och i slutändan fick lite hastigt påhängt blingbling, en folkpartist som röstade rätt, men inte vågade stå upp för sin övertygelse i debatten innan voteringen, och en moderat som fick kompanistryk och kvittade ut sig. Och så är vi lik förbannat sittande med FRA-lagen version 1.1, och version 2.0 framstår alltmer som ett spel för gallerierna. Tänk om dessa fyra kunnat prata sig samman och stå fast vid ett omutligt nej ... Och då har vi inte ens kommit in på IPRED, Telekompaketet, Stockholmprogrammet, o.s.v., o.s.v.

För fyra år sedan hade jag kunnat övertygas av entusiastiska unga kandidater med rätt inställning och rätt löften. Det vi lärt oss den senaste mandatperioden är att vi inte kan lita på sådant. Det är bara konkret handling och resultat som räknas. Jag hejar gärna på centeruppropet m.fl. krafter som verkar i rätt riktning inom centern och andra partier, men rätt föresatser räcker inte längre för att få min röst.

Och samma lärdom får mig att se med viss tvekan på Hanna Wagenius kandidatur. Missförstå mig inte, jag gillar Hanna (även om vi inte alltid är överens) och önskar henne all lycka till, och hoppas få se mycket av henne i framtiden, men risken är att hon trots sin tuffhet blir dörrmatta i riksdagen, såsom vi sett med andra unga idealister. Jag skulle tro mycket mer på henne om hon fick bygga en stabil självständighet ett tag till.

7:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home