söndag, juli 11, 2010

Smolk i lattebägaren

Jag var där. Årets händelse i Almedalen: debatten mellan Johan Norberg och Maria Wetterstrand om liberalism. Alla som jag talar med håller med om att det var jäkligt bra! Det väcker liksom hopp för framtiden att det finns människor som kan föra det politiska samtalet på ett sådant trevligt, kunnigt och framåtsyftande sätt.

Maria Wetterstrand är inte liberal. Det finns en hel del frihetliga drag... eller instinkter, som Johan Norberg skriver. När politiken ska formas tar dock regleringsivern över.

Helt klart är dock att Maria W är på väg åt rätt håll. För några år sedan fick hon fråga om vilket parti hon skulle rösta på om hon inte fick rösta på Miljöpartiet och valde då Vänsterpartiet. Som svar på konkreta frågor från Norberg visade Maria prov på principfasthet då hon (något motvilligt kanske) fastslog att bilar, snabbmat och Ullared inte i sig var något problem om man bara löser utsläppsfrågan.

Som alla säger är dock Maria betydligt mer liberal än sitt parti. I Stockholm vill de stoppa annan sjukvård än landstingsdriven, återinföra mobilförbudet i tunnelbanan och öppna kommunala biografer som ska visa "rätt" filmer (eftersom medborgarna tydligen inte är kapabla att själva avgöra vilka filmer de vill se).

Det stora utspelet igår handlade om en femårsplan i vilken man förbjuder (sic) uppförandet av köpcentra utanför städerna. Detta är fucked up på så många plan. Ett gigantiskt hinder för det fria företagandet.

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Albin Ring Broman said...

Väl skrivet Johan! Jag instämmer till fullo i din analys.

Du kanske minns att Wetterstrand på direkt fråga från Norberg backade från Erikssons påstående att kvotering till bolagsstyrelser skulle vara liberalt?

Jag drog mig dock till minnes att jag hade hört Wetterstrand själv argumentera på ett liknande sätt. Resultatet av min minnesbank finner du i detta inlägg ;)

9:09 fm  

Skicka en kommentar

<< Home