torsdag, mars 01, 2007

CUF ska få ny ordförande

För ett par år sedan, när att kalla sig nyliberal i det närmaste var som att kalla sig satanist, stod Fredrick Federley i gymnasieskolor runt om i landet och berättade om frihetens värden - ofta för en publik rödare än en fackklubb i Kiruna.

Men att konsekvent och uppriktigt stå för sin åsikt även när det blåser snålt, gör att man med större trovärdighet kan göra det sedan, när vinden har vänt.

Under Fredrick Federleys ledning har Centerpartiets ungdomsförbund fungerat som ett draglok i den liberala ideologiska debatten och många liberala debattörer visade sitt stöd, aktivt och passivt, inte minst i Federleys riksdagskampanj.

Centerpartiet tog 2 mandat i Stockholms kommuns riksdagsvalkrets och hade typ 7% i både Bromma/Kungsholmen och Norrmalm/Östermalm och med all respekt tror jag inte att det i första hand var Solveig Ternströms förtjänst.

Nu avgår Fredrick som ordförande och lämnar stora skor att fylla. Det finns efter vad jag förstår främst två kandidater till efterträdare och jag har faktiskt haft förmånen att träffa dem båda och pratat en del politik.

Inte desto mindre ska det bli intressant att se hur de positionerar sig mot varandra. Kanske inte så förvånande kommer min favoritkandidat bli den som tydligast tar ställning för individens frihet när det gäller personlig integritet/datalagring, skatter/regelkrångel och arbetsliv/företagande.

Hursomhelst heter kandidaterna Marie Wickberg och Magnus Andersson och har båda läsvärda bloggar. Kolla in och följ det spännande ordförandevalet!

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vill bara för sakupplysningens skull påpeka att Solveig Ternström fick 1177 kryss jämfört med Fredricks 1391.
Håller ändå med dig om Fredricks enorma betydelse för Centerpartiets valrörelse i Stockholm. Jag vet besked, ty jag var där.

3:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home