Utvecklingsfientligheten säljer
Uppdag granskning har tydligen granskat förbifarten i kvällens program och kommit fram till att utvecklingen mot miljöbilar inte går lika fort som vi vill. Gäsp.
För det första får man väl konstatera att det inte skulle blivit något vidare bra tv om ansatsen var att miljöbilarna faktiskt visst kommer att komma fram i rask takt. (och alldeles säkert inget uppdrag granskning)
För det andra så ger ju varken miljöbilsskeptiker eller förbifartsmotståndare av andra skäl några konkreta alternativ till förbifarten. Med samma logik som de resonerar om ledens miljöeffekter skulle vi alltså kunna riva essingeleden och därmed uppnå miljöförbättringar.
Och varför stanna där?
Johanneshovsbron, Söderledstunneln, Västerbron?
Nynäsvägen, Örbyleden och E4:an borde ju rimligtvis rivas med stora miljövinster som följd?
Anledningen att det första argumentet inte håller är att den rena ekonomin (utan subventioner eller förbud) talar för miljöbilar. Elbilar är redan idag mer ekonomiska för ägaren än bensindito - allt annat lika - eftersom energikostnaden är mycket lägre. Med den snabba prisutveckling (och tekniska förbättringar) som as we speak sker på batterisidan ökar bara fördelarna mer och mer. När det blir så mycket billigare att åka på el och när batteripriserna minskat så att elbilarna inte ens är dyrare i inköp, så kommer antagligen de flesta att välja en eldriven bil för pendlingsresor.
SIKA litar jag verkligen inte en sekund på. Det är från början till slut en myndighet endast skapad för att ge jobb åt miljöpartister som en eftergift i en budgetförhandling. De agerar i praktiken en tillväxtfientlig tankesmedja och gör det för skattepengar.
Läs även Per Ankersjö och Magnus Andersson (som kommenterar SVT-programmets minst sagt dubiösa arbetsmetoder).
För det första får man väl konstatera att det inte skulle blivit något vidare bra tv om ansatsen var att miljöbilarna faktiskt visst kommer att komma fram i rask takt. (och alldeles säkert inget uppdrag granskning)
För det andra så ger ju varken miljöbilsskeptiker eller förbifartsmotståndare av andra skäl några konkreta alternativ till förbifarten. Med samma logik som de resonerar om ledens miljöeffekter skulle vi alltså kunna riva essingeleden och därmed uppnå miljöförbättringar.
Och varför stanna där?
Johanneshovsbron, Söderledstunneln, Västerbron?
Nynäsvägen, Örbyleden och E4:an borde ju rimligtvis rivas med stora miljövinster som följd?
Anledningen att det första argumentet inte håller är att den rena ekonomin (utan subventioner eller förbud) talar för miljöbilar. Elbilar är redan idag mer ekonomiska för ägaren än bensindito - allt annat lika - eftersom energikostnaden är mycket lägre. Med den snabba prisutveckling (och tekniska förbättringar) som as we speak sker på batterisidan ökar bara fördelarna mer och mer. När det blir så mycket billigare att åka på el och när batteripriserna minskat så att elbilarna inte ens är dyrare i inköp, så kommer antagligen de flesta att välja en eldriven bil för pendlingsresor.
SIKA litar jag verkligen inte en sekund på. Det är från början till slut en myndighet endast skapad för att ge jobb åt miljöpartister som en eftergift i en budgetförhandling. De agerar i praktiken en tillväxtfientlig tankesmedja och gör det för skattepengar.
Läs även Per Ankersjö och Magnus Andersson (som kommenterar SVT-programmets minst sagt dubiösa arbetsmetoder).
Etiketter: Centerpartiet, förbifarten, journalistik
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home