söndag, januari 24, 2010

Råd till svenska byggare

Efter Jonas Petterssons uppmärksammade film om den svenska byggmarknaden, har en viss diskussion pågått i kommentarsfältet på bloggen "Utsikt från ett tak".

I det senaste meningsutbytet frågar bloggaren (Calle Fridén) mig vad jag säger till två polare till honom (som är egenföretagare) vad de ska göra när de "hittar en van med 4 balter" på gatan utanför bostäder som de båda svenska byggarna betraktat som "sina" kunder.

Jag tycker att jag fick ihop ganska goda råd faktiskt, så jag publicerar dem även här:

Hallå Lasse och Mischa!

Jag vet ju inte exakt VARFÖR inte ni får uppdrag (som påstås ovan), men antagligen beror det på att era kunder tycker att de får bättre värde för sina pengar av någon annan leverantör.

Det kan bero på en mängd saker, men en är naturligtvis att konkurrenter från länder där prisutvecklingen varit lägre än i Sverige kan erbjuda sina tjänster till lägre priser.

Eftersom du antagligen inte kan sänka dina priser till samma nivå (det kostar ju mer att köpa hus och mat och betala skatt i Sverige), måste du istället konkurrera med kvalitet.

Den tjänst du erbjuder kommer att vara dyrare, men det blir 1. bättre gjort, eller 2. snabbare gjort eller 3. du kanske erbjuder någon form av garanti, eller 4. det är lättare för din kund att förklara vad han eller hon vill ha gjort eftersom du pratar svenska, eller något annat som gör det värt att betala mer för dig per timme.

En annan utveckling som man ser i andra branscher, där konkurrensen ökat, är specialisering.

Företagaren funderar på vad man är allra bäst på och så fokuserar på att 1. bli ännu bättre på just det och 2. ta fler sådana uppdrag.

Ditt erbjudande blir tydligare och du kan t ex kalla firman för Fönster-Lasse eller Sockelspecialisten (ok, halvkassa exempel, men ni förstår vad jag menar.)

Med specialiseringen ökar man skickligheten inom sitt specialområde, utvecklar bättre metoder, kan få bättre inköp (och därmed marginaler) på insatsvaror genom att du köper högre volymer av färre ting. Du kan bli känd för att vara bäst på just ditt område, vilket gör det lättare att bli rekommenderad.

Om det är just konkurrensen från utlandet som är ditt problem, så skulle jag kanske välja ett specialområde som känns specifikt svenskt.

Är det ÄNDÅ så att du inte kan erbjuda tjänster som marknaden är villig att köpa, är jag hemskt ledsen, men då kanske du borde fundera på att göra något annat?

Konkurrensen är här för att stanna. Polen och baltikum är med i EU tillsammans med oss. Det kan man gilla eller inte gilla, men så är det.

Nu är det ju i o f s Calle som driver den här bloggen och inte ni som säger det, men det spelar ingen roll att ni "hittar 4 balter i en van" hos "ert" kundunderlag.

De har lika stor rätt som du och jag att vara här!

Kunderna får dessutom välja precis vilken leverantör de vill!

En kund är bara "din" när han eller hon har valt dig och tills överenskommet uppdrag är slutfört.

Du får faktiskt inte heller dela upp marknaden mellan dig och andra byggare. Det kallas kartellbildning och är olagligt.

Det är väl närmare 150 år sedan skråväsendet avskaffades. Sedan dess råder konkurrens...

Festligt nog knyts säcken ihop i och med detta, eftersom de 100 år av tillväxt den så utskällde Jonas P refererar till, initierades just genom bland annat avskaffandet av skråväsendet (och frisläppandet av de krafter som konkurrensen gav) - allt tack vare Johan August Gripenstedt. Det är möjligen en annan historia.

Lycka till med företagandet! Jag är övertygad om att det går bra om du funderar mer på att bli vassare själv och mindre på att hoppas på tullmurar och subventioner.

Varma hälsningar från en företagarkollega!

Etiketter: ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller fullständigt med.

Driver själv en IT-konsultfirma och konkurrerar inte med Balter men väl med Indier.

Specialicering, snabbhet, lättrörlighet, förståelse, det finns många sätt att konkurera med "billigere" alternativ.

Anlitade själv en Polsk firma i somras när jag skulle bygga ut, helt vitt med skatteavdrag men jag hade hellre anlitat en "dyrare" firma med bättre verktyg som jag hade kunnat beskriva önskemålen bättre för, det hade blivit billigare.

Problemet var att jag inte hittade någon annan till ett åtminstone vettigt pris just då.

Som egen företagare måste man kunna argumentera för och sälja sig själv, det går inte automatiskt längre.

12:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home