onsdag, mars 31, 2010

Bra förslag från MP

Jag var på resande fot hela dagen igår och hann aldrig till att blogga. Dock gick nyheterna i bilradion hela tiden om Miljöpartiets valmanifest i vilket de föreslår en lägre tjänstemoms. Detta är ett toppenförslag!

Dessutom kan jag glädja Miljöpartisterna och alla andra som tycker att sänkt tjänstemoms är en bra idé att Centerpartiet drivit frågan länge och att det as we speak bereds i regeringen.

(Läs mer hos ETR)

Tyvärr är ju Miljöpartiets kamrater där på vänsterkanten kallsinnigt inställda till saken, varför en bättre tjänstemoms inte kommer att genomföras med en rödgrön regering. Men det kunde varit värre: det går ju bra att rösta på Centern! ;-)

Det är också svårt att låta bli att notera den avgrundsdjupa klyfta som råder mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet i frågan om Förbifart Stockholm. Senast i morse manifesterad av debatt mellan Ilja Batljan (S) och Karin Svensson Smith (MP, tidigare VPK).

Jag har all respekt för Miljöpartiets hållning även om jag inte håller med. De gillar helt enkelt inte bilar. De gillar inte att folk kör bil och de gillar nog inte att folk gillar bilar. Men de måste ju fråga sig om det är rimligt att man kan bygga pendeltågsspår fram till varje husknut i Storstockholmsområdet?

Även om spårtrafik innebär mindre koldioxidutsläpp än bildito kan det ju vara stora miljöproblem förknippade med dels byggnationen av alla dessa spår, för att inte tala om buller och annat obehag när pendeltågen dundrar förbi i hundra knutar mellan lekplatsen och sjukhemmet.

Ekonomisk verklighet har ju traditionellt sett inte heller bekymrat Miljöpartiet särskilt mycket, men man får verkligen inte särskilt mycket järnväg för de 28 miljarder som investeras i Förbifarten (som det dessutom kommer att gå bussar på).

---

En sak som förvånar är att integritetsfrågorna är så nedtonade i Miljöpartiets valmanifest. Deras svansföring har varit hög på området, men nu nämner man FRA och IPRED endast i två punkter under kapitlet om jämställdhet. Vad beror det på?

Etiketter: , , ,

9 Comments:

Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

Bra skrivet om miljöpartiet Johan.

Dock måste jag försvara miljöpartiet vad det gäller integritetsfrågorna. För så vitt jag vet så nämner vårt parti inte integritetsfrågorna alls i materialet inför valet. Så de är ganska mycket bättre...

:-/

10:35 fm  
Blogger Ola Berg said...

Ansluter till LAKEs kommentar.

MP har tittat och lärt sig av oss:

Det duger inte att ha hög svansföring i integritetsfrågor, eftersom så snart man sitter i regeringsställning tillsammans med ett betongparti så kommer detta parti att med våld piska igenom integritetskränkande lagstiftning i alla fall.

Och då får man en svekdebatt på halsen.

Fegt, men taktiskt rätt, av både MP och C just nu. Vilket stärker mig ännu mer i övertygelsen att vi bör bilda en integritetskoalition över blockgränserna, så att riksdagen inte kan köras över på området, oavsett vilka som vinner valet i höst.

10:47 fm  
Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

"integritetskoalition"? Spännande idé Ola!

11:34 fm  
Blogger Ola Berg said...

Jag har ju bloggat om den av och till. Fast kanske inte varit tydlig nog, mest som en bisats i andra inlägg.

Tag gärna upp tråden och spinn vidare på idén.

http://apelsineld.blogspot.com/2010/03/lastips-om-medborgarens-egenmakt.html

11:44 fm  
Blogger Tomas S said...

"Fegt, men taktiskt rätt, av både MP och C just nu. Vilket stärker mig ännu mer i övertygelsen att vi bör bilda en integritetskoalition över blockgränserna, så att riksdagen inte kan köras över på området, oavsett vilka som vinner valet i höst."

Japp, japp. Ett annat alternativ är att rösta på PP (som jag ska göra). Skulle man kunna kalla PP för en blocköverskridande integritetskoallition? ;)

12:11 em  
Blogger Ola Berg said...

Problemet med PP är att man inte har någon genomtänkt ekonomisk politik. Och det måste man ha om man ska kunna driva integritetsfrågor i förlängningen, eftersom ekonomin är ett så viktigt styrmedel.

Hur ser PP t ex på det kontantlösa samhället? Hur ser PP på banksekretessen? Straffvärdet av skattebrott jämfört med egendomsbrott eller integritetskränkningsbrott?

Se där väsentliga frihetsfrågor där frihetlig höger och frihetlig vänster tycker olika.

För en liberal är ekonomisk frihet en del av den mänskliga frihet (rätten till sin kropp och sina tankar) som motiverar en kamp för integriteten.

Därför vet man aldrig vad man får när man röstar på en pirat. Med en blocköverskrivande integritetskoalition däremot kan vi rösta på personer som vi vet kommer att rösta liberalt både i ekonomifrågor och i integritetsfrågor.

http://apelsineld.blogspot.com/2010/02/en-enad-vanster-och-hoger.html

12:38 em  
Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

Jag håller inte riktigt med dig Ola.

Själv likställer jag i princip frihetsfrågor och integritetsfrågor i viktighetsgrad, så visst tycker jag att det är det en fördel om ett parti som kämpar för den personliga integriteten också har en trovärdig ekonomisk politik.

Men som det ser ut idag så har de flesta partier en trovärdig ekonomisk poltik, men saknar totalt trovärdighet i integritetsfrågor. :-/

Jag ser hellre att vänstern kommer till makten med hjälp av Piratpartiet och skyddar den personliga integriteten, men höjer skatterna. För det är lättare att sänka skatterna efter 4 år, än det är att återta förtroendet efter att har tagit sig rätt att rota i folks privatliv.

Jag röstade pirat senast, och om inget särskilt händer, som lyckas övertyga mig innan valet, så blir det nog likadant igen...

http://lakonism.blogspot.com/2009/06/eu-valet-dags-for-tough-love.html

(Dock har jag planerat att engagera mig lokalt för Centerpartiet i Uppsala...)

Integritetskoalitionen är en bra idé, det närmsta vi kommit hittils är väl väljarlöftet om datalagringen, men mer än så tror jag spontant är svårt at organisera.

1:46 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Ohoj!
Det vore väl intressant om PP kunde jobba in de digitala facetterna av frihetsdebatten i valrörelsen.

Jag hoppas att de lyckas ladda om och därmed tvinga övriga partier att förhålla sig till frågorna.

Det finns gott om friheter att kämpa för i en rad discipliner, av vilka de ekonomiska bäst försvaras av Centerpartiet om du frågar mig...

1:52 em  
Blogger Tomas S said...

Jag är mycket väl medveten om att PP saknar politik på massor med områden. Man kan ju se det som en brist, jag ser det snarare som en fördel. PPs perspektiv finns visserligen inom både C och MP men man kan vara rätt säker på att de frågorna kommer att stryka på foten när det ska kompromissas om när "ett betongparti med våld piskar igenom lagstiftning".

PP får duga som en kompromiss, de med sitt smala program kommer i alla fall att driva integritestsfrågorna. Jag ser verkligen inte vilket annat parti som skulle stå upp för de annars.

3:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home