Det kanske inte blir så smutsigt i alla fall?
Det faktum att flera media ägnar sig åt faktagranskning av de politiska budskapen talar för en kvalitetsökning i detta års politiska batalj. Förra valet reagerade många på hur ledande politiker mitt i en debatt liksom bara drog till med något som om det vore fakta, och det var rationellt att göra det: Ingen ifrågasatte sanningshalten. Det går inte lika lätt denna gång.
Intressant är också att händelserna kring Aftonbladets anklagelser mot arbetsmarknadsministern inte verkar ha påverkat väljarnas förtroende för statsministern.
Tvärtom ÖKAR förtroendet för Fredrik Reinfeldt, samtidigt som det minskar ytterligare för de rödgrönas statsministerkandidat Mona Sahlin.
Detta ger en indikation om att fulspinn inte funkar så bra trots allt.
Resultaten från den senaste förtroendemätningen visar kanske att människor i betydligt större utsträckning numera förstår spinnlogiken och genomskådar orkestrerade negativa kampanjer på ett helt annat sätt än tidigare?
Intressant är också att händelserna kring Aftonbladets anklagelser mot arbetsmarknadsministern inte verkar ha påverkat väljarnas förtroende för statsministern.
Tvärtom ÖKAR förtroendet för Fredrik Reinfeldt, samtidigt som det minskar ytterligare för de rödgrönas statsministerkandidat Mona Sahlin.
Detta ger en indikation om att fulspinn inte funkar så bra trots allt.
Resultaten från den senaste förtroendemätningen visar kanske att människor i betydligt större utsträckning numera förstår spinnlogiken och genomskådar orkestrerade negativa kampanjer på ett helt annat sätt än tidigare?
Etiketter: negative campaigning, opinionen, regeringen, valet 2010
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home