onsdag, september 22, 2010

Det största hotet mot partierna är egen sekterism

Det är oerhört intressant att betrakta eftersnacket om Socialdemokraternas katastrofval. Det är mycket känslor just nu och en hel del sägs i affekt som man inte ska tillmäta för stort värde. En del av det som sägs och skrivs är dock i högsta grad värt att ta på allvar. Det säger en hel del om Socialdemokraternas möjligheter att kunna komma tillbaka.

Kommer Socialdemokraterna förstå vad som är deras problem? Såväl politiskt som kommunikativt är de kvar i en svunnen tid. Deras verklighetsbeskrivningar känns inte relevanta. När de bygger sin politik på att kritisera ett tillstånd som väljarna inte upplever existerar är det inte så konstigt att de senare sviker.

De lägger oerhört mycket kraft på att demonisera alliansen i allmänhet och Centern i synnerhet och facket hjälper till med mer eller mindre smakfulla metoder. (Mest mindre.) En strategi som inte gick hem alls.

När verkligheten avviker från den av Rörelsen fastställda kartan, är det (tydligen) kartan som gäller. Alla som försöker hitta nya infallsvinklar blir oerhört bryskt hanterade. Den Ofelbara Rörelsens försvarare ingriper med kraft mot kritiker hos de egna.

Med en sådan diskussionskultur finns inget större hopp om förnyelse.

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Lolita of the Classics said...

Tror det kommer kräva mer än fyra år till för sossarna att få tillräckligt med självdistans för att kunna förnya sig. Som sagt - de lever i en svunnen tid och kör på "det vinnande konceptet" som alltid funkat. Alltså att bara finnas där och kasta lite skit på motståndarsidan.

Jag försöker få igång min blogg, och jag antar att det kommer ta en jäkla tid innan folk börjar läsa den. Dock skulle jag uppskatta väldigt mycket om du ville kika på mitt senaste inlägg och ge mig lite konstruktiv kritik. Balanserar jag allvar/personlighet på ett bra sätt? Vill ju inte låta för torr.

Om du har tid, som sagt. Skulle uppskattas!

6:21 em  
Blogger Niklas Kolhammar said...

Intressant det där med sossarnas möjlighet till förnyelse. Jag tror som bekant att de har något större chans än du, men det finns ju en hel del som talar för din tolkning. Det var ju knappast ont om rejält röda ellement i kriskommissionen...Morgan Johansson?

8:49 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Hej Lotten!
Du skriver ju jättebra och seriebilderna är smått fantastiska! :-)

Överlag försöker jag skriva kortare (även om jag inte alltid lyckas).

En annan sak jag försöker göra är att blanda "det stora" och "det lilla". Om man avhandlar ett stort samhällsfenomen brukar det funka bra att koppla det till en vardaglig företeelse som man kan känna igen sig i, om du förstår hur jag menar...

Försök gärna länka till olika källor och andra bloggar i texterna också! Bra för läsaren att kunna vidareutforska nyupptäckta intressen och länkkärlek leder till länkkärlek tillbaka. Och då kommer din blogg högre i ranking och får mer trafik.

Kramkram
/J

2:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home