tisdag, september 07, 2010

Mandat och kryss - Centern och Stockholm

Jag får en del frågor om vilka chanser jag har att komma in i riksdagen om man kryssar mig.

Det krävs ärligt talat ett sjuhelvetes valresultat för att jag ska komma in i första läget. Två saker kan man säga kring det. För det första är det inte helt otroligt att vi kommer att göra ett sjuhelvetes valresultat i Stockholm! För det andra är ditt kryss en viktig markering om vilken riktning Centerpartiet ska ha.

Ett rejält antal kryss i ryggen ger råg i densamma i framtida interna debatter om frihetsfrågor. Det ökar också möjligheterna för den du kryssar att komma högt i framtida nomineringar, vilket är en inte helt oviktig aspekt av kryssandet.

Gillar du det jag står för, så är ditt kryss alltså värdefullt på fler än ett sätt.

Till mandatmatematiken:

I dagsläget har vi 2 mandat i riksdagen från Stockholms stads valkrets. (Stockholm är uppdelat i två valkretsar - den ena omfattar Stockholms stad och den andra Stockholms län, utom staden då förstås.)

Dessa 2 mandat fick vi på 5,62% av stockholmsväljarnas röster förra gången. Ett resultat som vi är uppe och tangerar nu och vår utvecklingskurva skvallrar om att det finns ännu mer att ge...

Vilka kommer då in i riksdagen? Så här ser listan ut:

6. Johan (jag) Hedin

Vi kommer med all sannolikhet ta minst två mandat igen. Kanske tre. Inte bara för att Centern i Stockholm är så himla bra, utan för att det finns ett till mandat att spela om eftersom Stockholm har växt.

Om det blir förnyad Alliansregering, vilket inte förefaller helt otroligt, blir Maud Olofsson och antagligen även Andreas Carlgren statsråd. In i riksdagen kommer då Fredrick Federley, Abir och/eller Elisabeth Thand Ringqvist. Den senare driver en intensiv och av allt att döma framgångsrik personvalskampanj.

Det är heller inte helt otänkbart att Elisabeth är aktuell som statssekreterare eller till och med minister. Då kan du mycket väl ha din alldeles egna freds-, kärleks- och kapitalismälskande kandidat bland bänkraderna i plenum!

Etiketter: , , , ,

6 Comments:

Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

Du står SÅ högt upp ändå!

Stockholm har en grym line-up, synd bara att parti-taktik gjorde att toppen besitts av ministrar. Det förtar lite av spetsen!

12:14 em  
Blogger Clabbe said...

Tack för en bra genomgång. rätt krångligt det där för den oinvigde. Du har mitt kryss!

12:24 em  
Blogger Johan, PL&C said...

:-)

12:40 em  
Blogger Nordh said...

Det är verkligen en helt otrolig laguppställning i Stockholm.

Jag skulle inte haft det minsta problem att kryssa vare sig Abir, dig eller ETR. (Dock tycker jag det varit lite tyst från Abir sedan valet förra sommaren, men hon kanske har jobbat en del i Irak?)

Det är nog tur att jag inte bor så centralt och istället kan kryssa Magnus utan det minsta problem :)

5:49 em  
Anonymous Alexander said...

Hej hej! Bra genomgång, som sagt. Vet du vad som händer med Abirs hemsida? Får en "under construction..."-skylt när jag försöker ta mig dit. Är det kanske du och ETR som ligger bakom? ;)

8:47 em  
Anonymous Anonym said...

"Det är verkligen en helt otrolig laguppställning i Stockholm"

Japp! Just därför som Centern åker ur riksdagen.

12:43 fm  

Skicka en kommentar

<< Home