söndag, februari 27, 2011

Ideologisk stringens är nyckeln

För en månad sedan skrev jag att Centerpartiet måste skruva upp nivån. Vi fortsätter att trampa vatten kring åt helvete för låga nivåer i opinionsstödet och vad vi än gör verkar det inte påverka siffrorna nämnvärt.

En enskildhet som adresserades då var den svaga aktivitetsnivån hos våra företrädare, statsråden och andra frontfigurer. Det är något som har förändrats. Främst Maud Olofsson och Anna-Karin Hatt verkar ha lagt i en högre växel och gasar på. Väl så! Aktivitet är alltid bättre än ingen aktivitet och den som har farten i rallyskogarna flyger lättare över ojämnheterna, men vi måste också få ordning på kartläseriet.

Just nu är noterna otydliga från att blivit suddade och ändrade i fram och tillbaka. Ett exempel är energiprisdebatten som bjöd på en onödig vänsterkantring som antagligen kostade opinionsstöd, kanske inte så mycket av besöket i dikesrenen som oförmågan att ta sig tillbaka upp på vägen på ett snabbt och smidigt sätt.

Processgrupperna har till uppgift att rita bättre kartor och söka nya vägar, något som verkligen behövs. Stämman i höst kommer också att ge möjligheter att söka breda mandat för nya riktningar, så att alla delar av Centern kan jobba åt samma håll.

Etiketter:

1 Comments:

Blogger jeppen said...

Jag försökte vid valet hitta en centerpartist att personrösta på i riksdagsvalet. Det gick inte - problemet är att jag är civing - dvs naturvetenskapligt utbildad, precis som väldigt många andra marknadsliberaler.

Som lackmustest valde jag kärnkraftsfrågan - nu när centern accepterat kärnkraft tänkte jag att det skulle gå att hitta någon som kunde tänka sig att arbeta för att kärnkraft inte skulle diskrimineras gentemot andra kraftkällor. Jag mailade de fem översta och frågade, samt distriktets kansli. Inget napp överhuvudtaget.

Jag har en vän som är mer konservativt lagd och ville jobba för kd, för hon tyckte om partiprogrammet. Men hon lade ner rätt snart, för de aktiva var mycket värre än programmet - homofoba, ville ha mycket kristen inblandning i politiken etc.

Ungefär motsvarande erfarenhet som jag alltså - ni i centern har i stora delar ett vettigt program, men ni består av bakåtsträvande bönder och ni orkar inte göra upp med er historia på allvar. Det är därför ni knappt får några röster. Jag röstade på moderaterna till slut.

11:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home