måndag, maj 16, 2011

Chockerande nyheter: konspirationen mot Saab

Stoppa pressarna. En monumental konspiration är på väg att avslöjas. Drivna av blint saabhat, antivästsvenskism och allmän ondskefullhet, visar det sig nu att regeringen driver en hemlig agenda för att utplåna Saab och/eller Vladimir Antonov.

Och det är på allra högsta ort detta sker.

Statsminister Fredrik Reinfeldt och näringsminister Maud Olofsson leder denna onda rörelse och det är självaste Anders Borg som ritat upp strategin för att jämna Trollhättan och hela dess innehåll med marken.

Bo Lundgren verkar dock vara en hedersknyffel som inte låtit sig duperas. Allt enligt Vladimir Antonovs svenska rådgivare, Lars Carlström.

Huruvida det faktum att folk inte verkar vilja köpa Saabar i tillräcklig utsträckning är en del i konspirationen framgår inte.

Etiketter: , ,

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Stureplanscentern skiter väl högaktningsfullt i allt och alla som befinner sig utanför tullarna, det är väl knappast någon nyhet?

12:46 em  
Blogger Nils Lindholm said...

Det fick du väl lära dej, att det tar en viss tid från tillverkning tills slantarna rinner in.
SAAB har utgifter innan 'utgiften' ger inkomst'.
SAAB får inte förskottsbetalning för bilarna.
Skulle ingen köpa nån bil så behöver SAAB inte tillverka nån bil och heller då inte ligga ute med pengar.
Ska dom tillverka 5-tusen bilar o dom innehåller delar för 100-tusen så blir det 500-miljoner som skall ligga i kredit nånstans.

4:48 em  
Anonymous Emil said...

"Skulle ingen köpa nån bil så behöver SAAB inte tillverka nån bil och heller då inte ligga ute med pengar."

Tjena, sa det dar med att biltillverkning skulle vara kapitalintensivt ar bara pahitt? Man kan alltsa skala upp och ner fabriker och leveranskedjor sadar pa ett kick?

10:48 em  
Anonymous hioy said...

Något lurt är det med EIB:s beteende. Tror du att Agneta Merkel skulle avvakta EIB:s behandling om Opel (ett företag med liknande kapitalbrist) riskerade att gå omkull? (Scenariot kan ge dejà vu-känsla...)

Detta betyder inte att Carlström har rätt. Men han har en plausibel rationell förklaring till vad vi ser. Har du någon annan plausibel förklaring till varför regeringen inte verkar lyfta två fingrar för att hjälpa Saab att skynda på EIB?

10:56 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Alltså, det finns väl ingenting i inlägget som förnekar behovet av rörelsefinansiering? Problemet med Saab är att de under en lång period tjänat för lite pengar. De har inte lyckas sälja tillräckligt många bilar till tillräckligt höga priser.

Regeringen lägger ganska många "fingrar i kors" för Saab i all den hantering som kräver regeringens inblandning. T ex är ambitionen att hantera alla interaktioner med bolaget inom 24 timmar. En svårslagen servicenivå som jag har mycket svårt att tro att ens en regering ledd av mycket kompetenta Angela Merkel kommer i närheten av.

10:31 fm  
Anonymous hioy said...

Nej, Saabs problem är (kortsiktigt) inte att de säljer för lite bilar. Problemet är att EIB har i stora delar låst Saabs tllgång till rörelsekapital.

Servicenivån gentemot Saab verkar det finnas olika uppfattningar om: Aftonbladet: "Får inte kontakt med regeringen"

9:50 em  
Anonymous hioy said...

Ok, Robert Collin verkar ha hittat en rimlig orsaken till att regeringen inte gjord något senaste tiden. Trots att Risgälden godkände utbetalningen i April till Saab (dvs att Saab betalat sin halva av utvecklingskostnaden) har EIB inte betalt ut sin del enligt avtalet. Troligen har det gått i prestige i det, för att om Saab överlever så bör Saab rimligen ha fog för ett betydande skadeståndsanspråk på EIB. Och vara politisk korrekt inom EU verkar vara en svensk sjuka. Aftonbladet: Rädda – för regeringen Och det förklarar också, åtminstone delvis, varför likviditetsbristen kom så plötsligt.

11:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home