måndag, augusti 01, 2011

Svart måndag för sopprötter

Idag måste vara en sån där dag då en Sverigedemokrat inte vill gå ur sängen. Inte nog med att de tragiska händelserna i Norge baktände för xenofoberna...

Ramadan inleds idag, en stor högtid för många svenskar. Något som antagligen kan vara en smula problematisk i den ljusa sommarnätternas del av världen.

Pridefestivalen inleds också och fokus i år verkar vara på transpersoner. Goda vännen Amanda Brihed skriver mycket bra om detta på SvD Brännpunkt idag. Missa inte.

Etiketter:

7 Comments:

Blogger Magnus i Solna said...

Nu vet jag inte till 100 % vad sd har för syn på homosexualitet, men det är väl minst lika roligt med alla sagobokstroende som får sin högtid besudlad av en massa bögar...
Jag tycker iaf att det är stor humor att ramadan & Pride startar samtidigt! Som den hedning jag är så ska jag fira med bacon & ägg, homosexet avstår jag dock från i år, jag känner många som kan sköta den biten betydligt bättre...

12:26 em  
Anonymous Anonym said...

Svenskar? Knappast. Du menar människor som bor i Sverige och som invandrat från ett annat land. Det är något helt annat.

Skulle du kalla svenskar som nyligen invandrat till USA för amerikaner? Svensk-amerikaner är mer lämpligt. Eller varför inte invandrade svenskar. Men amerikaner. Knappast.

Dålig onyanserad blogg.

1:52 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Folk som är födda i Sverige kallar jag i regel "svenskar".

3:15 em  
Blogger Magnus i Solna said...

Det finns nog personer födda inom såväl som utom landet som ser ramadan som en högtid. Och anonym glömmer att det även kan finnas en och annan sk pursvensk som har konverterat.
Själv ser jag all religion som absurd. Så länge du sköter den privat är det ok, men om du på något sätt försöker pådyvla den på mig så säger jag stopp.
Under min skolgång så ifrågasatte jag de frireligösa i min klass, i dagens samhälle är det mer islam som är uppe på agendan.
Problemet med islam är att den inte har genomgått någon reformation, delvis pga att det var muhammed själv som skrev koranen, nt skrevs ju inte av jesus vilket underlättade reformeringen av protestantismen.

4:20 em  
Anonymous Anonym said...

Lite fakta; Muhammed skrev inte koranen, han kunde inte läsa eller skriva. Hans följeslagare skriv ner det långt efter Muhammeds död kom den första koranen. Den människan som vill att andra ska uppmärksamma honom kommer visa att han fastar osv medan som ser religionen vara en privat sak kommer att hålla tyst om sin fastan eller ta igen sin fastan när det inte krockar med "livet". I USA kallar sig alla för amerikaner så fort de skaffar sig sitt medborgarskap (tror jag). Skulle du kalla mig då för Afrosvenne eller Afroeuropè? Häftigt!

11:02 em  
Anonymous Anonym said...

Vad fan har Ramadan med Sverigedemokraterna att göra?

Sverigedemokrater är inte muslimer, eller?

Under ramadan tänker du inte bara, utan du agerar också.

Varför börjar inte du granska och se hur människor blir likgiltiga mot sina medmänniskor som är för övrigt själva muslimer, UTAN en ENDA extra tanke på alla som har det svårt i Syrien?!

11:26 em  
Blogger enligt A/ said...

På tal om gamla hederliga svart måndag, ja... ^^

Läste först fel, då, och tyckte att du skrivit något om att svart måndag var sopprötter. =P

Tack för knuffen, coola du! =)

7:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home