tisdag, oktober 30, 2007

Klantarslen frodas i offentlig verksamhet

Detta är varför så mycket som möjligt ska drivas i privat regi.

Landstinget hade ingen aning, men ansvariga (eller vad man nu kan kalla det) kände i hela sina kroppar att de måste ha ett avancerat IT-system för vårddokumentation.

Väl så. Man kan se varför det vore bra, men det går ju inte om man är världen sämsta beställare! Klanterier i miljardklassen borde vara MINST anledning för avsked, men det finns en väldigt förlåtande kultur i offentlig verksamhet.

Åtta gånger så stor kostnad. Åtta gånger!?

Men nu har man i alla fall ett väl fungerande system? Nähe, inte heller det? Men man har väl i alla fall någonting som funkar hyggligt, men som kan utvecklas över tiden för att bli så bra som man vill? Nähe inte det heller. Vad har man då?

Ingen-jävla-ting.

Någon borde sitta inne för detta.

Etiketter:

3 Comments:

Blogger Wille said...

Jag har jobbar som konsult på ett par statliga projekt i Storbritannien. Kan säga en sak: aldrig mer!

Offentliga verksamheter är som regel inte ens intresserade av några resultat för sina IT-satsningar, de är intresserade av tre saker:
- Se ut som om de gör något.
- Göra av med den givna budgeten.
- Ha någon att skylla på när allt gått åt skogen.

Större delen av tiden har de offentliga beställarna noll koll på vad de vill ha, och vad de vill ha ut av det, vilket leder till att de bara kastar pengar i sjön, och inte bara av okunskap utan ofta rent av vilje.

9:53 fm  
Anonymous Anonym said...

Är landstinget lika dåliga på att handla vård?

3:31 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Det är ju sannolikt...

5:50 em  

Skicka en kommentar

<< Home