lördag, november 17, 2007

Kanske bra för SJ, men inte nödvändigtvis för resenärerna

SJ inför ett nytt biljettsystem. Det kanske är bra, inte vet jag. Men efter alla år av grav inkompetens när det gäller andra områden än att försörja managementkonsulter, tillåter man sig att vara försiktigt skeptisk.

Alla märkliga försök att liksom piffa upp sitt erbjudande och krydda kärnaffären med sådant man tror resenärerna vill ha. Sedan sker en utvärdering som kommer fram till att det nog var en ganska bra satsning och i den mån det inte var det så berodde det nog inte ändå på att SJ gjorde något fel.

Sådant händer i verksamheter som saknar konkurrens. På andra håll förlorar man pengar om man gör sådant som folk egentligen inte vill köpa, oavsett vad ett utvärderingsresultat säger. Förlorar företaget pengar måste man göra på ett annat sätt. Kan de ansvariga inte göra på ett annat sätt får de jobba med något annat.

Etiketter: ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Att SJ skulle sakna konkurrens är ju löjligt.SJ tar marknadsandelar från flyget och är nu dubbelt så stora som SAS på Stockholm - Göteborg.Om SJ vore ett monopolföretag på resemarknaden skulle man väl inte behöva sälja just-nu biljetter för 95:- eller ha biljettauktioner på nätet.

3:23 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Kanon. Om det fanns fler tågbolag att välja mellan på den sträckan skulle ännu fler åka och välja mellan fler avgångar och biljetterna skulle vara billigare.

Det kallas för marknadsekonomi om det är någon som undrar.

5:06 em  

Skicka en kommentar

<< Home