Ångbilen på väg tillbaka?
Jag fick aldrig min ångmaskin att fungera riktigt optimalt. Jag tyckte det blev slabbigt, det stänkte vatten, kopplingarna "svettades" och det luktade illa om de där rackars metatabletterna.
Ändå kan man man inte låta bli att tycka att det är rätt så koolt med ångkraft. Den blev en manifestation för mänskligt fritänkande och den kom att innebära väldigt mycket för industrin och människorna.
I dagens miljömedvetna jakt på att skapa effektivare användning av fordonsbränsle dammar man i Sverige nu av ett gammalt projekt som gick ut på att tillvarata överskottsenergin i avgasernas värme och använda den energin för framdrivning.
Ångmaskiner har bra vridmoment redan från 0 varv/minut. (liksom elmotorer) Den passar alltså bra som hybridkomplement till den vanliga bensin- eller dieselmotorn. Kanske den också kan eliminera behovet av koppling, med besparingar som följd både med avseende på tillverkning och underhåll.
Ånga genereras av avgasvärmen, lagras och utnyttjas för att sätta fart på ekipaget, varvid den vanliga motorn tar vid när man kommit upp i fart. Nyckeln till framgång för den här tekniken tror jag mycket handlar om att hitta fram till ett smart sätt att ta tillvara bromsenergin och lagra den i samma kärl. Men det ska nog inte vara omöjligt.
Läs mer i Ny Teknik.
Etiketter: miljöteknik
4 Comments:
Ja, mycket nytt (?) och spännande får man läsa hos dig, Johan.
Då går jag ner i min källare...
Ja, mer intressant än Pedersens (V) propellerdrivna dynamo!
:)
Jag måste ändå ifrågasätta att vridmomentet är bra vid 0 varv/min.
Mikko
OK, "få" varv/minut då! ;-)
Skicka en kommentar
<< Home