söndag, augusti 10, 2008

En sån där - nu även på denna blogg (tydligen)

Utmanad av Sanna Rayman åtar jag mig uppgiften i min fulla lurvighet.

Regler:
* Posta reglerna först.
* Svara på alla frågor.
* Skicka vidare utmaningen till sex andra bloggare.
* När du postat dina svar, berätta för den som utmanade dig.

Fem saker som finns på din Att-göra-lista idag:
* Slappa i sängen till Godmorgon Världen på radion.
* Klippa gräs
* Ta en cykeltur till en ännu outforskad del av byn. (Det gick lite sådär... blev blöt... hittade inte fram till dit jag trodde jag skulle hamna.)
* Städa ur kylskåpet
* Åka tillbaka till Stockholm
* Hjälpa en kollega med en debattartikel
* Skatteadmin
* Städa ur en flyttkartong och flytta in i en hurts, som jag så länge lovat min betydligt mer ordningsamme bordsgranne

Vad gjorde du för tio år sedan?
Satte sprätt på riskkapital. -98 bör jag precis ha börjat jobba på Pir New World Media (som det ju heter på ren svenska). Jag var projektledare och ledde webbprojekt för glatta livet. Jag var korthårig, hade kostym ofta och sprang runt och såg stressad ut. Hade precis flyttat in i min första egna riktiga lägenhet i Björkhagen.

Den sommaren hade jag fått tag i en gammal jättefin eka som jag rodde omkring i så att alla trodde jag blivit tokig, men det var faktiskt inte det minsta jobbigt. Ekan var i vad en grannfarbor kallade "finsk mahogny", dvs furu. Den var så välkonstruerad som bara hundratals år av trial-and-error-evolution kan ge och lätt. Mycket lätt. Och kursstabil. Ett årtag räckte liksom 15-20 meter om man snålade med dem.

Köpte en tolvsträngad gitarr och ägnade betydligt mer tid åt svår och förmodat klok visdiktning än åt den för min del normalare djävulsdyrkardistade hårrrdmetallen.

Jag funderade inte så mycket på politik på den tiden, men det var valår. Har för mig att jag röstade på moderaterna.

Ställen du bott på?
* Stockholm
* Linköping
* Stockholm

Fem saker du skulle göra om du var miljardär?

Jag skulle inte ge bort ett öre!

* Betala CSN
* Starta fler företag, bland annat ett företag för framställning av syntetisk diesel och plöja ner pengar i målinriktad forskning för att hitta fram till rätt metod att framställa den från biogas.
* Investera i andra människors galna och goda idéer. (Riskkapitalist, helt enkelt)
* Skulle köpa mer skog i anslutning till stugan och där skulle jag också
* ha ett eget vindkraftverk (bye bye elräkningar)
* Köpa odlingsmark i Afrika
* Äta och dricka gott
* Köpa en Alfa Romeo 8cv (och kanske en liten historisk Alfa Romeo-samling...)
* Lära mig fler språk och praktisera dem på plats

Och i sann kedjebrevsandra och enligt ovan stipulerade regler skickar jag uppgiften vidare till:
Merit Wager
Linda Norberg
Anders W Johnsson
Sofia Arkelsten
Laszlo Varga
Marie Wickberg

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Fia said...

Nu har jag svarat!

7:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home