torsdag, augusti 21, 2008

Ibland är det bästa det godas fiende

Stort tack till alla engagerade som kommenterar här på bloggen. En del tror verkligen inte att centerförslaget kommer att fungera och det är möjligt att de har rätt. Jag tycker dock att det verkar finnas en god chans. Hursomhelst är förslaget värt att driva. Det finns mycket att vinna och inte särskilt mycket att förlora.

Om det inte fungerar? Om den vanliga trafiken inte skulle kunna skiljas ut från transittrafiken så blir det ju enligt förslaget ingen trådspaning! Det värsta som kan hända med vårt förslag är att vi hamnar tillbaka på ruta ett. Då får vi ta det därifrån.

Kritiken inom vårt parti har inte tystnat. Vi försöker däremot vara lite konstruktiva.

Det är kul att läsa positiva omdömen om centerförslaget från kloka FRA-kritiker. Självaste Oscar Swartz är åtminstone försiktigt positiv till förslaget och ser framför sig "ett bondetåg mot mörkmännen på gammaldags vis med facklor".

Någon hade sunpunkter på att vi kritiker i centerpartiet gör någonting överhuvudtaget, eftersom vi då "splittrar motståndet", eller något sådant. Det är kanske så, men det övriga motståndet är ju naturligtvis välkomna att ansluta sig till vårt förslag. Flera seriösa FRA-lagskritiker tycker att centerutspelet idag ändå var bra. T ex SvD's ledarblogg.

Att vi ändå går mot allt starkare inslag av integritetskränkande övervakning på flera sätt måste bekämpas. Bekämpar gör man genom hårt och enträget politiskt arbete. Vi borde börjat för länge sen, men bättre sent än aldrig.

Etiketter: ,

20 Comments:

Blogger Sami said...

På tal om det, har du börjat läsa in dig något på Teledatalagringslagen som ska genomdrivas av EU i höst, som åtminstone vår gamle vän Fjellner verkar bekämpa för fullt? Och ACTA - ännu en helt sjukt galen grej driven av privata företagsintressen, dvs musik- och filmbranschen - som totalt skulle inskränka den frihet som finns på internet.

1:01 fm  
Anonymous Anonym said...

Men du, om någon ska kunna ansluta sig till ert förslag så måste det vara klart att operatörerna avskiljer den "svenska" trafiken innan FRA får den och utom deras kontroll. Men så tycks varken Staffan Danielsson eller Tolgfors tolka förslaget. De ser detta som tillägg förenliga med 18 juni-lagen. Men i så fall är det ingen väsentlig skillnad mot 18 juni-lagen.
Om ert förslag verkligen seriöst ska upprätta en rågång mellan trafikflödet och den del av det som FRA ska få, DÅ KRÄVS EN NY LAG, ty DETTA ÄR INTE FÖRENLIGT MED 18 JUNI-LAGEN.
Alltså MÅSTE ni först och främst rösta emot regeringen i höst. Sen kan ni lägga fram ert eget nya lagförslag. (Ursäkta att jag skriker men jag tycker inte denna poäng riktigt verkar ha sjunkit in, trots att Klamberg redan gjort den.)
Man kan inte tro att regeringen kan förändra lagen till något bättre genom tillägg, för det leder bara till att lagen blir motsägelsefull (som att den både kräver FRA-styrda samverkanspunkter och ska hålla delar av trafiken borta från FRA). En lag full av motstridiga formuleringar och tilläggsregler med oklar räckvidd ("ibland måste vi få avlyssna vissa svenskar") är i grunden detsamma som ett oreglerat tillstånd, med den viktiga skillnaden att FRA kommer att ha fysisk tillgång till hela rubbet genom samverkanspunkterna. Godtycket blir totalt.
Ta chansen att rädda demokratin istället, rösta med oppositionen.

1:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Poison pill! Det är så en slipsten ska dras!

1:43 fm  
Blogger Mark Klamberg said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

7:53 em  
Blogger Mark Klamberg said...

Johan,
Du skriver: "Det finns mycket att vinna och inte särskilt mycket att förlora. Om det inte fungerar? Om inte den vanliga trafiken inte skulle kunna skiljas ut från transittrafiken så blir det ju enligt förslaget ingen trådspaning!"

Jag håller inte med.

1. Det finns mycket att förlora, t.ex. att trycket ökar på de sex folkpartisterna på samma sätt som det gjorde när Federley gjorde upp med Tolgfors.

2. Vad menar du att med ert förslag blir det ingen trådspaning? Ni kan ju inte enas inom ert eget parti kring förslaget, desto mindre få med de andra allianspartierna på det. Ni kommer inte att få igenom ert förslag. Alternativen är att lagen rivs upp eller att den står kvar. Det finns inget seriöst tredje alternativ som heter "centerförslaget". Publicera på denna blogg eller skicka ett konkret förslag med lagtext, godkänt av namngivna IT-experter, till mig: mark.klamberg@liberal.se

Det finns en lag som träder ikraft den 1 januari 2009, vad tänker ni göra åt det?

7:55 em  
Blogger Mark Klamberg said...

Jag kanske verkar lite hård, men det går inte att lösa en så viktig fråga som FRA-lagen genom tre timmars återremittering den 18 juni 2008 på förslag av Federley/Tolgfors eller genom två månaders diskussion i en partipolitisk arbetsgrupp.

Det är ett hån mot vårt demokratiska system och rättsstatens trovärdighet.

Jag avvisar inte att medborgare och intressenter ska delta i lagstiftningsprocessen, men det ska ske genom det ordinarie remissförfarandet.

8:07 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Hallå Mark.

Jag förstår och respekterar djupt din åsikt, men jag håller inte med.

För mig är det fullständigt osannolikt att 6 folkpartister röstar med oppositionen.

Visst. Jag kan ha fel, men en av ingångsvärdena i alliansbygget - kanske det viktigaste - var ju överenskommelsen att hålla ihop regeringsunderlaget för att bevisa att man kan håller en hel mandatperiod.

Annars är trovärdigheten som regeringsalternativ ifrågasatt och socialdemokraterna får onödig medvind i nästa valrörelse.

Vän av ordning och fler än så ställer sig säkert frågan varför regeringen utsätter sig för denna tröstlösa FRA-soppa när det är så jävla viktigt att hålla ihop regeringsunderlaget. Jag vet inte. Antagligen ingen annan heller.

Du säger det själv, att du är lite hård. Det tycker jag nog att du är. Jag är bloggare, inte förvaltningsjurist. Jag kan inte formulera vattentäta lagtexter. Det har jag aldrig gjort anspråk på och jag tycker faktiskt inte att man ska behöva kunna det för att få delta i debatten.

Vi vill i grunden samma sak.

Vi har olika uppfattningar om vad som är möjligt att åstadkomma.

Jag respekterar din uppfattning och önskar att du kunde respektera min.

----------------

Vad jag menar med att det "inte blir någon trådspaning" är att vi som är kritiska inte har gått med på någonting som innebär massavlyssning av det svenska folket.

Vi har frågat folk om det går att skilja ut transittrafiken och fått beskedet att det går. (rätt eller fel)

Utifrån den förutsättningen kan vi acceptera spaningen.

Går det inte, så accepterar vi den inte.

9:14 em  
Blogger Mark Klamberg said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

9:58 em  
Blogger Mark Klamberg said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

10:01 em  
Blogger Mark Klamberg said...

Johan,
Du skriver:
"För mig är det fullständigt osannolikt att 6 folkpartister röstar med oppositionen.

Visst. Jag kan ha fel, men en av ingångsvärdena i alliansbygget - kanske det viktigaste - var ju överenskommelsen att hålla ihop regeringsunderlaget för att bevisa att man kan håller en hel mandatperiod."

Mitt svar.
Samtliga sex folkpartister har i SVT sagt att de kommer rösta för att lagen rivs upp. Birgitta Ohlsson har i SVT sagt att om regeringen inte backar så kommer hon att rösta på oppositionens motion eller lägga en egen motion. Tror du att det går att backa från vad de sagt i SVT?

Du måste förstå att motståndet den 18 juni byggde på ett samförstånd mellan FRA-kritikerna i centerpartiet och folkpartiet. De hade FRA-frågan i sina händer och Federleys gäng valde att vända dagen före omröstningen för att rösta ja. Folkpartisterna pressades av uppgörelsen mellan Federely/Tolgsfors och motståndet föll sönder, på samma sätt som de pressas av ert icke-existerande förslag. Nu har de sex folkpartisterna ensamt saken i sina händer och vi ska påminna dem om detta samt vad de sagt i SVT.

Du avslöjar nu varför centerns FRA-kritiker gång på gång faller. Det handlar om er fixering vid regeringsduglighet. För oss folkpartister är sakfrågan och politikens innehåll viktigare. Jag tror att enda chansen för alliansen att vinna 2010 är att FRA-lagen rivs upp. Tänker centerns FRA-kritiker aktivt arbeta för detta eller har ni fallit för argumentet om "regeringsdugligheten"?

Det enda argument som FRA-förespråkarna i folkpartiet har kvar är regeringsduglighet. Det kommer aldrig att övertyga mig.

10:06 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Jag tror du missförstår med flit.

Jag tycker inte heller att regeringsduglighet är ett tillräckligt bra argument för att införa massavlyssning mot svenskar.

Det verkar däremot som att regeringen har tyckt det.

Jag tror att regeringspartiernas riksdagsgruppers gruppledningar har drivit en ganska hård linje för att försvara det uttrycket för regeringsduglighet.

Men återigen: Jag är på inget sätt SÄKER på att vårt förslag är rätt väg att gå.

Vi kände att vi måste göra NÅGONTING och vi har sedan det första "hemliga" mötet i Almedalen diskuterat saken fram och tillbaka, landat i en lösning som vi tror kan gå igenom och har dessutom fått med oss partiet.

Att detta inte är perfekt är absolut sant. Ibland är dock kravet på "det bästa" det som hindrar "det goda" från att hända.

Det är min ärliga uppfattning att trycket inifrån är för starkt för att de kritiska ledamöterna ska fälla regeringen.

Fel eller rätt.

Du är självklart välkommen att fortsätta skälla på mig och andra FRA-lagskritiska centerpartister, men vi kommer inte att backa från vårt förslag med mindre än att ett bättre alternativ görs troligt.

12:14 fm  
Blogger Mark Klamberg said...

Johan,
Du skriver "vi kommer inte att backa från vårt förslag med mindre än att ett bättre alternativ görs troligt."

Det bättre alternativet heter "riv upp".

Om det är troligt eller inte beror på hur du, jag och andra FRA-kritiker agerar. Jag tror på människan, inte på determinism eller ödet. Det är en liberal hållning.

8:46 fm  
Blogger Mark Klamberg said...

Johan,
Jag glömde en sak.

Du skriver "vi kommer inte att backa från vårt förslag med mindre än att ett bättre alternativ görs troligt."

Hur löd ert konkreta förslag? Har Staffan Danielsson accepterat det och har du en namngtiven IT-expert som sagt att det är tekniskt genomförbart?

8:48 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Det bästa alternativet är för mig ett alternativ som möjliggör en effektiv underrättelseverksamhet, men som samtidigt inte innebär massavlyssning.

Det bästa alternativet måste också vara genomförbart.

(Jag tror personligen INTE att FRA-lagen bidrar till en effektiv underrättelseverksamhet.)

Jag tror heller inte att några riksdagsledamöter från allianspartierna kommer att rösta med oppositionen. Som en sista utväg kan de få en sent påkommen "tandläkartid" och bli utkvittade.

---------------

Experter närvarar på hearingen den 29 augusti.

Jag vet inte om programmet är spikat, men information om det kommer att finnas på centerpartiet.se

10:46 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Ah.. just det...

Förslaget är att, liksom i tyskland, göra skillnad på transittrafiken och på vad som kan anses vara svenska angelägenheter.

När det gäller transittrafiken så kan spaning bedrivas, men när det gäller svenska angelägenheter så är det faktiskt en fråga för polisen och säpo, inte försvarsmakten.

Förslaget bygger också på att göra det omöjligt för FRA (eller annan myndighet) att ta del av annan information än transittrafiken.

Detta kopplas till straffrättsligt ansvar för trådägarna. De FÅR inte lämna ut annan information än transittrafiken.

Vårt förslag bygger på att det går. Går det inte finns det ingen av centerkritikerna som mig veterligen har för avsikt att acceptera någon FRA-lag.

10:55 fm  
Anonymous Anonym said...

Mark:

Lägger du lika mycket energi på att försöka ändra/häva FRA-lagen som du lägger på att agera för att förminska och kritisera andra kritiker så kommer du att framstå som en av de stora hjältarna när allt detta är över. Jag hoppas att så är fallet, för vår väg, liksom din väg (och även andras väg) strävar i grunden i samma riktning. Alla dessa gemensamt tror jag kan åstadkomma bot och bättring, men knappast om vi ska kannibalisera på varandra. Jag försöker spegla ditt agerande just nu. Ser du det själv?

11:54 fm  
Blogger Mark Klamberg said...

Jag tänker inte ödsla mer tid i denna diskussion.

11:56 fm  
Anonymous Anonym said...

Mark Klamberg!

Jag har beundrat ditt skrivande i FRA-debatten. När jag nu läser dina inlägg har min feak-o-meter passerat rött varje gång. Du tar det här med centerpartisterna lite för personligt. Vad är det för fel på att köra varsin väg? Ring dina riksdagsledamöter och pressa dem men skyll inte på centerpartister om de gör dig besviken. Kom till deras FRA-konferens och ta debatten där! Men sansa dig lite för just nu är det du som splittrar.

6:46 em  
Blogger Mark Klamberg said...

Till borgerlig FRA-kritiker,
Du har rätt att splittring skadar FRA-motståndet och min avsikt är inte att gå i polemik med dig.

Läs min blogg så kan du se vilka uppmaningar jag riktat till de sex folkpartisterna. Jag skriver inte bara på min blogg utan jag har även återkommande direktkontakter med de sex folkpartisterna.

För att sammanfatta, jag ber de sex folkpartisterna på min blogg och i direkta samtal att under september 2008 lämna in en motion om att FRA-lagen ska rivas upp och att de ska fokusera endast på detta. När den allmänna motionstiden är slut i oktober så är loppet kört. Nu ber jag centerns FRA-kritiker att rikta samma uppmaning till sina riksdagsledamöter. Om denna bön inte besvaras så får jag förlika mig med detta.

Min utgångspunkt är att vi gräsrötter i de politiska partierna har makten att påverka de folkvalda riksdagsledamöterna dit vi vill, annars skulle jag inte hålla på med politik.

7:38 em  
Blogger Leo said...

"Det värsta som kan hända med vårt förslag är att vi hamnar tillbaka på ruta ett. Då får vi ta det därifrån."

Sant. Fast det är inte säkert att vi når till ruta 1000, som vi står på nu, igen. Dynamitgubbarna är kanske slut. Media har sagt sitt. Bloggarna har sagt sitt. Folket har sagt sitt. Det står klart att FRA-lagen inte kan få existera i ett demokratiskt samhälle.

Därför är det nu bättre att utnyttja positionen på ruta 1000, ta sig till ruta 1001, och dra det hela i mål:

Riv upp FRA-lagen!

7:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home