torsdag, juli 09, 2009

Vart tar miljarderna vägen?

Den frågan ställer sig SvD's läsare. Med all rätt. Försvarets kostnader är ibland mycket svåra att förstå.

Från att ha haft ett väl fungerande helikoptersystem i hkp 4 (Vertolmodellen, tillverkade av Boeing och Kawasaki) går det svenska försvaret tydligen nu mot en vardag utan tillgång till tunga helikoptrar.

Den maskin som var tänkt att ersätta hkp 4, hkp 14 är en sameuropeisk försvarsindustriprodukt med "eurocopter" i spetsen. Det hela andas gammaldags "industripolitik" av sitt allra sämsta slag där ett antal industriföretag med starka lobbyister gynnats.

Nu är utvecklingen av den nya helikoptern drabbad av stora problem, med förseningar som följd. Och det är väl egentligen ingen som är särskilt förvånad. Det brukar bli så i högteknologiska projekt som initieras och finansieras av politiker och som förvaltas av byråkrater.

Det verkar finnas en europeisk stolthet som är svår att svälja. Det är lite "kan själv" över det hela. Det är en trotsålder som kostar europeiska skattebetalare miljarder och åter miljarder i onödan och med en nedsatt försvarsförmåga som extra tillbehör.

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vart tar miljarderna vägen ?.....det kan man fråga sig men våran asyl politik kan inte vara helt gratis.

12:42 em  
Anonymous Anonym said...

Vi kommer att få hyra helikoptrar, till fantasipriser, det var nog tanken redan från början! På det här viset har vi ju inget val heller....
Jämför med att all logistisk personal sagts upp inom svenskt försvar, man kommer att hyra in sådana tjänster och alla andra istället. Jfr med Irak, Afganistan.

Jämför med Gökunge....

Ps. Så praktiskt att utvecklingen av den nya tar sådan tid......
Det lär nog inte finnas någon klausul i kontraktet om böter/skadestånd för förseningen!Ds.
nenne

1:14 em  
Anonymous Anonym said...

Anonym #1: Menar du att SIV (eller vad myndigheten heter numera) är en del av FM? Eller vad har asylpolitik med försvarets helikoptrar att göra? Det var ju försvarsbudgeten som åsyftades.

Men för att (del-)besvara frågan så kan man väl säga att nedläggningskostnader är en stor post i budgeten sedan ett antal år tillbaka. FMs huvuduppgift är idag i stora drag att lägga ned, flytta, omorganisera, sälja ut etc. Sånt kräver resurser och kostar pengar. (Det kommer även kosta pengar att bygga upp/återanskaffa igen.)

F.ö. var kommentaren om lobbying bra. Redan från början kantades inköpsprocessen av NH90 (hkp14) av mutmisstankar och korruption. Det stod klart för alla med allmän bildning i ämnet att detta med stor sannolikhet skulle bli en huvudvärk.

Mvh Kristian

2:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home