Full konkurrens på spåren 2010!
Mycket glädjande berättar infrastrukturminister Åsa Torstensson idag på DN Debatt att järnvägen avregleras helt och hållet hösten 2010!
SJ är säkert bra på många saker, men när en man har monopol i många år lägger man sig till med vanor som inte alltid ligger i affärens (och därmed resenärens) intresse.
Detta kommer att betyda mycket för männskors rörlighet och därmed för tillväxten. Det kommer också med all rimlighet betyda en hel del positivt för miljön om fler åker tåg som drivs med svensk fossilfritt framställd el.
Lustigt. Det finns ett parti som heter någonting med miljö, men när de satt som stödparti till den förra regeringen, och med avsevärd budgetmakt, hände ingenting på detta område. Tvärtom blev underhållet av järnbanorna kraftigt eftersatt och nödvändiga infrastrukturprojekt som broar och tunnlar motarbetades med oförvitlig nit.
Det är nya tider nu!
----------------
I skrivande stund berättas på radion att detta ska debatteras om en kvart. SJ's styrelseordförande är - tada! - emot avregleringen... Nähä? Som sagt: Det är nya tider nu...
SJ är säkert bra på många saker, men när en man har monopol i många år lägger man sig till med vanor som inte alltid ligger i affärens (och därmed resenärens) intresse.
Detta kommer att betyda mycket för männskors rörlighet och därmed för tillväxten. Det kommer också med all rimlighet betyda en hel del positivt för miljön om fler åker tåg som drivs med svensk fossilfritt framställd el.
Lustigt. Det finns ett parti som heter någonting med miljö, men när de satt som stödparti till den förra regeringen, och med avsevärd budgetmakt, hände ingenting på detta område. Tvärtom blev underhållet av järnbanorna kraftigt eftersatt och nödvändiga infrastrukturprojekt som broar och tunnlar motarbetades med oförvitlig nit.
Det är nya tider nu!
----------------
I skrivande stund berättas på radion att detta ska debatteras om en kvart. SJ's styrelseordförande är - tada! - emot avregleringen... Nähä? Som sagt: Det är nya tider nu...
Etiketter: järnväg, marknadsekonomi, miljö
6 Comments:
Jag är inte av princip emot en avreglering av tågmarknaden men det är ett skämt att avreglera INNAN man satsar på en rejäl utbyggnad av spårkapaciteten med dubbelspår och/eller höghastighetståg.
Problemet idag är att kapaciteten på järnvägsnätet är överbelastad. Fler bolag på samma trånga nät löser inte problemet.
Tvärtom tvingas SJ idag att samsas med subventionerade länstrafikbolag på samma spår vilket hindrar SJ:s effektivitet.
Gör rätt: bygg ut FÖRST - avreglera när det finns kapacitet.
Som veteranpendlare mellan Uppsala-Stockholm och dessutom flitig resänär mellan Stockholm-Göteborg så skulle jag vilja påstå att det här är en dröm.
Visst - banverket och bankapaciteten står för en hygglig del av problemet. Det är dock pinsamt ofta som ovan nämnda tåg drabbas av bromsfel, motorfel, personalbrist, problem med dörrar, behöver starta om loken, etc etc. Lägg till det den USLA servicenivå som SJ har (de har behandlat mig och många andra jag känner på ett sätt som ett vanligt företag ALDRIG skulle komma undan med utan att man skulle byta till en konkurrent) så inser man att det här är en glädjens dag.
Det kommer nog inte att leda till fler tåg när spårkapaciteten inte finns. Och jag tror knappast att det kommer att köra andra bolag på dom olönsamma linjerna.
För övrigt så är du väl medveten om att det fortfarande kommer att vara skattefinansierade bolag som kommer att köra i Sverige. Tyska, Danska, Holländska statsbanorna är dom som räknar på jobben tillsammans med veolia och SJ i Sverige. Och om t.ex. DB dumpar priserna för att ta över så har vi fortfarande en monopolsituation fast styrt av Tyskland.
Problemet på järnvägen är bristande kapacitet och eftersatt underhåll av järnvägsnätet. Att släppa konkurrensen fri och tro att mer trafik på ett redan överbelastat järnvägsnät förbättrar tidhållningen är, vågar jag påstå, närmast naivt. För det första en symptombehandling, dessutom med fel medicin! Konkurrens är förstås inte fel, men på infrastruktur med begränsad kapacitet är det ofta bättre med upphandling av sträckor/koncession än fri konkurrens och etableringsrätt.
Marknadsmässiga banavgifter... jojo, det kommer alltså att leda till dyrare månadskort för oss pendlare?
Dessvärre så är jag inte så övertygad om att servicen kommer bli bättre. Risken är att vi får tågoperatörer som drar ner så mycket som bara går på service och personal, för att vinstmaximera.
/Johan
Avreglering av någonting som spårtrafik som är beroende av svårutbygdd infrastruktur är inte en mirakellösning. Det kan fungera, som t.ex. i elmarknadens fall i Sverige (så vitt jag vet har denna avreglering varit en framgång i alla fall).
Men det finns ett skräckexempel: Storbrittanien. Här har dom konkurens på spåren och (1) Europas dyraste tågbiljetter och (2) en servicenivå som får SJ att se ut som höjden av effektivitet och tillförlitlighet.
Hoppas alltså regeringen grundligt undersöker den brittiska situationen så dom inte upprepar samma misstag.
Skicka en kommentar
<< Home