Lagstifta om tydligare taxipriser
Taxipriserna i Sverige är en ständig källa till oreda och irritation. Vi som bor i en storstad lär oss fort att känna igen de seriösa bolagen och väljer dem. Turister, ovana och äldre blir dock ofta rejält lurade.
Problemet är att priserna är så svåra att jämföra. Prisangivelsen som finns i bilarna utgår från en typresa, men det finns i dagsläget ingenting att jämföra med.
Priset för den aktuella taxibilen bör framgå tydligt och i jämförelse med de 10 billigaste konkurrenterna.
Denna information ska vara tydlig och synas redan när man är på väg att embarkera.
Uppföljning, strängare straff för rena bedrägerier (att taxiföraren t ex vid ankomst till Arlanda vägrar gå med på det fasta priset, eller påstår att priset är per person) och bättre information vid Centralen, Arlanda och färjeterminaler.
Problemet är att priserna är så svåra att jämföra. Prisangivelsen som finns i bilarna utgår från en typresa, men det finns i dagsläget ingenting att jämföra med.
Priset för den aktuella taxibilen bör framgå tydligt och i jämförelse med de 10 billigaste konkurrenterna.
Denna information ska vara tydlig och synas redan när man är på väg att embarkera.
Uppföljning, strängare straff för rena bedrägerier (att taxiföraren t ex vid ankomst till Arlanda vägrar gå med på det fasta priset, eller påstår att priset är per person) och bättre information vid Centralen, Arlanda och färjeterminaler.
Etiketter: transport
3 Comments:
Du skämtar?
Lagstiftarna ska hålla sig LÅÅÅNGT borta från hur köpare och säljare förhandlar om pris.
De taxibolag som skyltar med tydliga pris kommer att väljas av kunderna. Om kunderna ändå väljer de otydliga beror det på att kunderna värdesätter andra aspekter av deras service än just tydlighet.
Då ska inte lagstiftaren komma och kräva att kunderna egentligen borde prioriterat på ett annat sätt.
Bedrägerier och avtalsbrott ska naturligtvis beivras. Men regleringar av de slag du presenterar innebär bara trösklar in på marknaden.
HANDS OFF!
I normala fall har du helt rätt och det är troligt att du på längre sikt får rätt.
Folk kommer efter att blivit uppskjortade en rejäl gång titta efter priserna och då med all rimlighet undvika alla taxibilar som inte är taxi stockholm, taxi kurir eller 020.
Jag kräver inte att kunder prioriterar på ett visst sätt, men innan relevanta prisjämförelser kommer till stånd underifrån blir tusentals turister och andra blåsta. Det skapar ett potentiellt dåligt rykte och kan hindra folk från att åka hit.
Men principiellt sett har du rätt i att jag har helt fel. (Sorgligt men sant.)
Jag tror knappast att folk väkljer att fara med fribilspacket frivilligt, denna kår av förare och åkare lever endast på att folk inte vet bättre och att de inte har någon som helst önskan av att vilja se kunden vid fler tillfällen
Skicka en kommentar
<< Home