söndag, september 06, 2009

Annie om företagsamheten i SvD

Annie Johansson skriver idag en superbra kolumn i SvD. Den handlar om det märkliga förhållande vi svenskar har till företagsamheten.

Precis som Annie upplever jag verkligen att svenskarna är ett företagsamt folk. Företagsamheten kan dock kanske ta sig olika uttryck.

Under alla år jag varit företagare har jag aldrig mött någon som (åtminstone öppet) verkar tycka att sådana som jag liksom mest ägnar oss åt att förtrycka proletariatet dagligdags. Jag har en del vänsterpolare (någon som dessutom är företagare), men ingen av dem tycker att vinst är något fult. Tvärtom. Vi gläds åt varandras framgång.

I politiken är tonläget dock helt annorlunda.

Den som med stora ansträngningar lyckas väl med sitt skapande kan beskattas hur hårt som helst, med hänvisning till man annars "ger till de rika"

Vuxna friska män och kvinnor med koola jobb och fina utbildningar, tros inte kunna försörja sig själva utan barnbidrag.

Facket anses har rätt att trakassera småföretagare genom blockader och annat till underkastelse och ofta undergång.

Det finns faktiskt ingen anledning att - som t ex Nya Moderaterna envisas med - rätta sig efter den socialdemokratiska verklighetsbeskrivningen. Den har de konstruerat för att passa sina syften, men är på inget sätt någon naturlag.

Att lägga all politisk energi på att diskutera hur kakan ska fördelas, lämnar liksom inget utrymme kvar för diskussion om hur den ska förmeras. En agenda som jag som jag tror att vi har större chanser att vinna på.

Etiketter: , ,