torsdag, juli 22, 2010

Skärgårdskampanjen mycket lyckad


Efter ett par intensiva dagar på sjön och strax bredvid sitter jag nu hemma i soffan framför datorn och pustar ut. Kampanjandet gick jäkligt bra, rent utsagt.
Efter att i förrgår ha snackat med de flesta på de stränderna på Sandhamn och delat ut badbollar, frisbees och foldrar, var det dags att kasta loss för böljefärd mot Möja. Där blev det dock inte så mycket kampanjande eftersom den splirrans nya dieselmotorn helt plötsligt kom på att den ville ha lite uppmärksamhet.
Efter en del pillande och skruvande och telefonrådgivning från den semesterlediga installatören kom vi ett par timmar senare vidare upp till underbart vackra Finnhamn. Doppet och folkölen efter det att båten blev ordentligt förtöjd och bomkapellen var på kan knappast beskrivas. Ljuvligt!

Efter en god natts sömn var det då dags att fortsätta det vi hade kommit för: kampanj. Vid ångbåtsbryggan träffade vi under dagen fler än hundra hugade sommarfirare som alla fick kampanjmaterial.
Centerskeppet gick vidare till Ingemarsö där man kommer att ligga i natt. Jag och Abir tog Waxholmsbåten hem för att lämna plats för valgeneralen (/valamiralen) Fredrik Bojerud som klev på i Finnhamn och Stockholms läns skärgårdslandstingsråd Gustav Andersson.
En fantastiskt trevlig kampanjaktivitet och ett kanske oväntat ställe att möta väljare, men mitt intryck är att de flesta var positiva. För alla som gillar skärgården kanske det känns bra att Centerpartiet driver småföretagarfrågor.
Det viktigaste för att skärgården ska fungera för såväl fastboende som sommargäster är att förutsättningarna för skärgårdsföretagarna är goda. För att ta ett exempel: ett ställe som Finnhamns hamnkrog, gästhamn och vandrarhem har ca 40 unga människor anställda. För det företaget vore den rödgröna fördubblingen av arbetsgivaravgiften katastrofal.

Etiketter: , , ,

5 Comments:

Blogger ua said...

Om ni nu värnar småföretagen och turismen i skärgården så mycket hur kommer det sig då att ni vill göra en stor vindkraftspark av den?
T.ex. här på Ornö vill ni bygga vindkraftverk i orörd tyst vildmark bland åtminstone åtta häckande havsörnspar istället för att värna ett mycket tyst område i Stockholms närhet, perfekt för vila för den stressade storstadsbon.
Funderade på att rösta på mer i höst men denna ensidiga satsning på just vindkraft kommer att göra det omöjligt. Varför inte satsa lite mer differentierat på olika energisatsningar och även på energisparande innan ni förstört varenda vy i hela Sverige och därmed också småföretagens turistsatsningar?

12:23 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Energiproduktionen ska enligt Alliansens energiöverenskommelse vila på tre ben: Vattenkraft, kärnkraft och förnybart till ungefär lika stora delar.

Mot bakgrund av det tar jag inte så mycket vid mig av kritiken att "ensidigt satsa på vindkraft". :-)

3:56 em  
Blogger ua said...

Tråkigt att du inte svarar över huvud taget utan bara är raljant och nedlåtande. Vad jag förstår är centerns miljöpolitik att likställa med energiproduktion. Hotade biotoper och arter (både flora och fauna) göre sig icke besvär.
Letar vidare efter ett annat parti (och, nej, det blir inte ett rödgrönt alternativ, däremot hoppas jag att något annat parti är beredd att lyssna på väljare och naturvärnare).

6:22 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Det var inte min avsikt att vara raljant, men hur fan ska jag svara då?

Du ger mig och oss kritik för att "ensidigt satsa på vindkraft" och jag tycker att det i energiöverenskommelsens trebenslösning mer än väl finns ett signifikant stöd i att du har käpprakt fel i den ansatsen!

Du baserar sålunda din kritik på felaktiga grunder och gör det därför omöjligt att diskutera på ett konstruktivt sätt.

Här kan du läsa mer om vad regeringen gjort för att värna den biologiska mångfalden och vad Centern vill driva på området: http://www.centerpartiet.se/Centerpolitik/Politikomraden/Miljo-energi-och-klimat/Politik-A---O/Biologisk-mangfald/

Här kan du läsa mer om energiöverenskommelsen (pdf): http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/00/82/4932050b.pdf

11:05 fm  
Blogger ua said...

Jag ska försöka förklara vad jag menar. Jag är hyfsat väl insatt i alliansens överenskommelser då jag läser väldigt mycket om politik och det gläder mig att ni till sist släppte kärnkraftsmotståndet. Men det som oroar mig är er "gräddfil" för vindkraften där olika remissinstanser kan köras över, vilket i sin tur gör mig orolig för vår havsörnsstam, det var här ute den lyckades överleva då den drabbades hårt av miljögifter. Vad händer vid nästa kris för stammen om det då står en massa vindkraftverk i deras häckningsområde? Bevisligen så dödar vindkraftverk stora rovfåglar.
Istället för direkta svar hänvisar du till en massa överenskommelser och dokument. Jag är tyvärr inte övertygad om att naturhänsyn går före vindkraft för er.
Dessutom skulle vindkraft här ute förmodligen drabba de lokala företagen hårt då väldigt många här är beroende av turisterna sommartid och vi har goda skäl att anta att turismen skulle avta dramatiskt, de kommer hit för tystnaden.
Men du kanske inte är rätt person att ställa de här frågorna till?
PS. Det är inte NIMBY det är frågan om. Där vi bodde för några år sedan hade jag inte haft något emot vindkraft då det redan fanns störningar från både pendeltåg och motorväg och inte heller någon speciellt skyddsvärd natur. DS.

12:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home