torsdag, december 30, 2010

Centermission: definiera statens begränsningar

"Att göra staten mindre och människor större", skulle kunna vara en god ledstjärna för Centerpolitiken. Att medborgarna ska få bestämma mer över sina egna liv, utan påtvingad inblandning eller övervakning från staten, borde vara grunden i vårt fortsatta idéutvecklingsarbete.

"Frihet" är ett missbrukat ord och används av alla politiker från vänster till höger. Det låter nämligen bra. Men faktum är att friheten väger oerhört lätt när det kommer till politisk handling. Tvärtom vill politiker visa handlingskraft genom att "göra något". En ny lag, ett nytt förbud, en riktad fond, ett bidrag, ett stöd. I praktiken något som faktiskt minskar friheten.

Att det problem som ska lösas ofta tillkommit av en reglering, ett nytt hinder, en högre skatt, är sällan så politiskt tydligt och benägenheten att ta bort det som skapade problemet verkar betydligt svårare än att hitta på något nytt.

Det lönar sig helt enkelt sämre som politiker att säga att det bästa sättet att lösa problemet är att inte lägga sig i, än att förbjuda nåt eller - ännu värre - "skjuta till resurser". Det senare innebär nämligen att politikern väljer att ta resurser från folk och företag som gör rätt och ger dem till sådana som inte gör det.

Modet att lösa problemen på riktigt - att avlägsna de politiska hinder som tillkommit i all välmening, men som skapar problemen - borde vara en Centermission värd att slåss för. Att ha integriteten att låta bli att kleta på med den populistiska lösningen och säga rätt upp och ned att det bästa som politiken kan göra i detta läge, faktiskt är att låta bli.

Staten har en oerhört viktig roll att spela i varje civiliserat samhälle. Stabila institutioner som säkerställer att människors frihet inte kränks, att avtalsbrott beivras och som skyddar från militära hot, är grundförutsättningar.

Gemensamt finansierad utbildning och sjukvård tänker jag inte argumentera emot och jag kan till och med acceptera ett visst mått av statligt stöd till kulturen, under förutsättning att man får valuta för pengarna och att detta inte missbrukas till att bli ett politiskt instrument för den styrande makten.

Att erbjuda ett socialförsäkringssystem baserat på grundtrygghet kan också vara statens roll. Det system som byggts upp i Sverige är ett politiskt instrument som sätter svenskarna i beroendeställning till staten. Det är politiskt dåligt och katastrofalt ineffektivt och det tränger undan marknaden för privata försäkringslösningar som skulle kunna erbjuda en mycket större flexibilitet. (Centerpartiets linje i ATP-striden på 50-talet är ett exempel på ett bättre system.)

I övrigt borde staten låta bli att lägga näsan i blöt. Ovanstånde uppgifter är tillräckligt avancerade och innan staten bevisat sig mogen dem kan inte andra komma i fråga.

---

Läs även Micke Arthursson, Hanna Wagenius, Ola Apelsineld och Albin Broman.

Etiketter: , , ,

10 Comments:

Blogger Hansa said...

Jag är helt enig. Bli det klassiskt liberala partiet i svensk politik så kommer ni att belönas. I varje fall med min röst.
Och skippa kärnkraftsmotståndet helt och hållet!

3:14 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Tackar för det. När det gäller kärnkraftsmotståndet, så håller jag (som du kanske vet) med.

Jag tror det var du som kommenterade tidigare också om fjärde generationens kärnkraft som inte bara är bättre och säkrare än nuvarande teknik, utan som också löser problemen med avfallet och uranbrytningen.

4:14 em  
Blogger Hansa said...

Nej, jag visste inte att du omfattade en SÅ progressiv variant av Centern. Desto bättre!
Gott nytt år!

4:56 em  
Anonymous Anonym said...

Röstar sedan valet 2006 på er och tycker ni (Maud) fått uppgifter i alliansen som aldrig kan leda till ökade röstetal. Hon fick ju ta varje tuff debatt när det gällde statsstöd till t ex SAAB när Reinfeldt och Borg gömde sig för att inte få dåliga siffror.

Den insats hon sedan gjorde för Sverige i dessa situationer kan inte underskattas. Bra jobbat Maud, improduktiva industrier är endast ett bojsänke på ett land, se bara varvsstöden. Tyvärr är det möjligt som det verkar att de nödvändiga beslut och diskussioner du tog kan komma att leda till stora problem för centern. I så fall får du Maud trösta dig med att vad du gjorde var nödvändigt för ett rikt och framgångsrikt Sverige under 2010-talet. Tack!

7:43 em  
Anonymous Anonym said...

Göran Hägglund är trovärdigare som liberal i det hänseende du skriver om. Sorgligt, men sant.

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article8349177.ab

// tobbo

10:21 em  
Blogger Bengt H said...

Ja, skulle centern gå i liberalriktning så är väl sken biff. Då finns det ett alternativ i svensk politik, rösten i år hamnade på Fp och kryss på Camilla L (och det var den enda anledningen på min röst på Fp), nu har Camilla hoppat av och liberala kvinnor vill kvotera legogubbar. Så visar C allvar under 4 år så kommer min röst

10:21 em  
Blogger Nils Lindholm said...

Jo jag förstår du vill tillbaka till före ATP, då 'arbetaren' hade 'friheten' att själv avgöra om han skulle ta en ATP-försäkring.
Jo alternativet var att INTE äta.
Den pensionerade 'arbetaren' tvingades leva i fattigdom, av frihet.
Han hade ju inte . . . ja just det, ingen ATP.

Sen, berätta för mej hur du 'hoppar' mellan dom privata försäkringsbolagen, då ex.v. Skandia använder 'flexibiliteten' o gör försäkringen sämre.
Spec. vid 55+

Att göra Staten mindre innebär väl mest att samma sak blir dyrare för köparen.
Aktieutdelningen går ju inte tillbaka till företaget.

Staten är tydligen en riktig duktig företagare trots alla påståenden om motsatsen.
Staten o folket, måste ju ungefär varannan lågkonjunktur 'spotta upp' nåt BNP för att rädda . . . privata företag !!!

Vi har ju dom två största konkurserna i västvärlden i åtanke förmodar ja?
Har för mej att en en yrkesgrupp i en stad tappa hela sin pension.
Dä privat dä.
Kallas exit.

1:45 fm  
Blogger Ola Berg said...

Nils: privata lösningar som inte missgynnar vare sig fattig eller sjuk finns i till exempel Holland och fungerar med den äran.

Ingen har nämligen protesterat mot iden att vi medelst skatterna solidariskt _finansierar_ sjuk- och pensionsförsäkringar.

Det vi vill bort ifrån är vansinnet i att staten ska _administrera_ sjuk- och pensionsförsäkringarna.

Men du kanske tycker att ATP och Försäkringskassan och sjukvården fungerar bra?

2:07 em  
Blogger Ola Berg said...

Johan, här är mitt försök till eftervalsdebatt/nyårslöfte.

http://apelsineld.blogspot.com/2010/12/retrospektiv.html

2:08 em  
Blogger Nils Lindholm said...

Att Staten sköter 'tryggheten' är katastrofalt EFFEKTIVT.
Inget annat har hitintills framkommit.

7:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home