torsdag, januari 03, 2008

Fartbegränsningarna obsoleta

Så här i helgtider är det mycket tal om trafiken, hastigheterna och säkerheten.

Vi har haft ungefär samma hastighetsbegränsningar i 40 år, trots att bilarna har blivit mycket bättre!

Tyvärr har inte förarna utvecklats i samma utsträckning och jag tror att en orsak till det är just den överförmyndarkänsla som präglar en hel del av trafikordningen.

Människor uppmuntras inte att ta eget ansvar. Att använda sitt omdöme och anpassa fart och körstil till rådande förhållanden.

Det råder vad som i det närmaste skulle kunna beskrivas som en besatthet vid fartbegränsningarnas betydelse för trafiksäkerheten och visst är det så att skaderisken vid olyckor är högre med farten, men med den logiken skulle ju maxhastigheten kunna vara 20 km/h på samtliga vägar!

Man märker direkt om en väg har för låg hastighet. Den mesta delen av vägen flyter det på bra, eftersom människor ändå anpassar hastigheten till vad som är lämpligt. Men någon gång på sträckan hamnar man alltid i kö bakom någon som envisas med att hålla en obegriplig 70-gräns.

Det skapar irritation och leder i värsta fall till vågade omkörningar som i sin tur är långt farligare än att under goda förhållanden köra "för fort".

Folk verkar ju faktiskt vilja köra fortare än vad som är lagligt idag. Vad är anledningen att stå fast vid dessa föråldrade hastighetsbegränsningar? Trafiksystemen är väl ändå till för medborgarna och inte tvärtom? Det kan väl inte vara omöjligt att konstruera sådana som tillåter en hastighet som människor vill hålla.

Sedan är integritetsaspekten inte helt oviktig, vilket uppmärksammas i dagens DN.

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger Gubben said...

Kan bara hålla med!
Ett problem är att 70 mitt i sommaren borde vara 100 och vid ishalka bara 50. Men med dagens teknik är det fullt möjligt att väglagsanpassa hastighetsskyltningen fullt ut. Bättre att satsa pengarna på sådant är fartkameror...
Men snart har vi inte råd att tanka bilarna så det löser väl problemet. De som är rika nog att köra ändå hår säkert också råd med lite böter då och då...

3:00 em  
Anonymous Daniel med trampbilen said...

Ja, gubben. Men hastighetsbegränsningarna borde ju inte anpassas, det borde ju vara varje enskild förare som anpassar hastigheten efter sin kompetens och bilens utrustning, om ansvaret lades på förarna skulle de säkert köra säkrare.

4:57 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Japp. Det är nog ett grundläggande problem med vårt samhälle. I en värld som går mot att hälften är förbjudet och den andra hälften obligatorisk blir det inte mycket utrymme kvar att praktisera sitt omdöme på.

7:25 em  
Blogger Johan Hedin said...

"Men någon gång på sträckan hamnar man alltid i kö bakom någon som envisas med att hålla en obegriplig 70-gräns."

Om det nu är skyltat 70 så kan ju detta inte inträffa. Om inte du kör betydligt fortare än 70 själv. Då får du ju ärligt talat skylla dig själv.
Samma fart = inga köer.

Jag tycker man borde satsa mer på variabla hastighetsgränser. Visst. Men det är ju tyvärr uppenbart att en del inte klarar av att köra i rätt hastighet hur man än gör. Du kan inte bygga ett sam,hälle bara på gott omdöme när 1-2 % inte har detsamma. Och dessutom färdas i 1 ton tunga mordmaskiner.
Jämför andra transportslags som flyg, järnväg... där har du ytterst skickliga och utbildande förare - men ännu striktare hastighetsbegränsningar...

11:13 fm  

Skicka en kommentar

<< Home