Den här regeringen bygger järnväg åt rätt håll
Europakorridoren är ett uttryck för en vettig, framåtriktad och miljövänlig infrastrukturpolitik.
Och det säger kanske också lite om skillnaderna i den här regeringens politik, jämfört med den förra.
Ska man lägga hundra miljoner på järnväg är det ju naturligtvis enormt mycket klokare att lägga dem på att bygga spår där och dit många vill åka och till ställen med vilka vi har stora ekonomiska utbyten. Inte från obyggden och norrut.
4 Comments:
den stora poängen med banorna norrut är inte persontrafik utan godstrafik. norrlands industrier och naturresurser försörjer sverige och därför är det oerhört viktigt att satsa på järnvägen norrut, särskilt då den befintliga stambanan genom norrland för länge sen har nått sin maximala kapacitet!
Godstrafik åker inte snabbtåg...
anonymous: Nää, just nu åker godstrafiken i 40 km/h på järnvägen i norrbotten på grund av dess 1800-talsstandard. Tänk er det i storstadsområdena!
Exportindustrin i norr behöver snabbare godstransporter på järnväg för att fortsatt kunna försörja alla lattepimplare i Fjollträsket!
Det största enskilda hindret för godstrafiken idag är att alla godståg på väg söderut - ALLA - måste passera en bro från 1800-kallt i Motala som har en maxhastighet på 10 km/h eftersom den är i så dåligt skick.
Skicka en kommentar
<< Home