söndag, november 23, 2008

"Då drar man undan pengar från staten"

Citatet såg jag på Johan Ingerös blogg och kommer från den vice ordföranden i skatteutskottet, Lars Johansson (s), och gäller ett förslag från regeringen om avdragsrätt för gåvor till exempelvis Stadsmissionen och SOS Barnbyar.

Ni socialdemokrater som läser detta, förstår ni varför man tycker att uttalandet är upprörande?

Det kanske liksom är där det skiljer... Synen på att alla pengar som finns liksom egentligen är statens. Att människor bara har dem till låns och att det är statens roll att fördela resurserna som den finner lämpligt.

Jag (och alla andra galna nyliberaler) har en annan syn. Människor skapar resurser och äger rimligtvis dessa och har naturligtvis den största rätten att bestämma om hur de ska användas.

Visst behöver vi ha skatter för att finansiera sådant som gör att vårt samhälle fungerar, men huvudregel måste vara att den enskilda människan äger det hon skapat. Då blir uttalandet att man "drar undan pengar från staten" så fel och exemplifierar en värdering som jag finner förkastlig.

Att civilsamhällets hjälporganisationer är så enormt mycket effektivare än statliga och kommunala dito är en annan god anledning att låta människor välja att lägga sina pengar där.

Etiketter: , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

När Johan Hedin kommit ner från sin höga häst och torkat bort tårarna från reaktionerna av sitt egna tal så kanske en enkelt analys kan göras. Det Lars Johansson menar är enkelt: Staten (som ägs av oss alla) kommer att få mindre pengar att spendera på vård, skola och omsorg eftersom skattebasen minskas. Därmed får Johan Hedin presentera vilka vårdbiträden, lärare och läkare han vill sparka innan han sätter sig på sin höga häst igen och håller ett brandtal för den egna åsikten. / Staffan

2:19 em  
Anonymous Anonym said...

I sossarnas värd är solidaritet noll värd, så länge det inte är staten som står för den.

1:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Vård, skola och omsorg kostar bara en tredjedel av skatteuttaget. Det finns mycket goda möjligheter att sänka skatten utan att påverka dessa statens kärnområden.

Oavsett vilket äger inte staten mina pengar. De har jag tjänat själv. Jag godtar ett skatteuttag som går till det som staten ska syssla med. (Det jag inte godtar betalar jag ändå, men inte utan gnäll.)

5:53 em  
Anonymous Anonym said...

Helt rätt tycker jag! Varför ska man betala skatt? Låt de sjuka och fattiga tigga snällt, så kan vi som bidrar till samhället välja ut de som verkar mest behövande att ge våra gåvor till.

7:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home