tisdag, januari 27, 2009

www.stockholmsmotioner.se

I år har Stockholmscentern en ny rutin. På stockholmsmotioner.se kan man läsa och diskutera alla de medlems- och avdelningsmotioner som kommit in för avhandling på distriktsstämman senare i vår.

Det är en väldigt bra idé. Förra året tog motionsbehandlingen vääääldigt lång tid och det kändes som att man liksom kroknade mot slutet. På det här sättet kan debatten börja redan nu och argumenten kan slipas till och slutsatserna kan kanske färgas av mer eftertanke än vad som annars hade varit möjligt.

Några motioner som jag vill uppmärksamma särskilt:

De båda skattemotionerna från stureplanscentern är viktiga och välmotiverade.

Fredrik Bojerud vet verkligen vad han pratar om när det gäller försvarsfrågor. Hans motion om att Sverige bör gå med i NATO är klockren. Jag är övertygad.

Helen Törnqvist motionerar om att LAS bör avskaffas. På goda grunder. Argumenten mot den märkliga lagen är överväldigande och jag hoppas verkligen att det blir debatt på stämman. Den kommer jag i så fall delta i med liv och lust.

Stina Bengtsson och centerstudenters Kristina Isaksson skriver en motion om att införa lämplighetstester vid intagning till vårdutbildningar och det är ärligt talat svårt att förstå varför det inte redan finns. Jag yrkar bifall!

Etiketter: ,

2 Comments:

Blogger Joje said...

Vårtutbildning? Typ seglivad och återkommande? :-)

11:51 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Doh! (ändrat) Tack! :-)

11:53 fm  

Skicka en kommentar

<< Home