tisdag, juni 16, 2009

Samma mekanismer som rasism

Detta skulle kunnat vara en så bra dag för Centerpartiet.

Saabaffären är i hamn och i en privatägd sådan, mycket tack vare skicklighet, is i magen och ansvarsfullt hanterande av skattebetalarnas pengar från näringsminister Maud Olofsson.

Riksdagen röstade idag igenom första steget i en avreglering av järnvägstrafiken, efter en brottarinsats av infrastrukturminister Åsa Torstensson.

(Tyvärr verkar ingen på Centerpartiets kommunikationsavdelning finna någon anledning att sprida detta, vilket är synd... Folk borde få reda på hur mycket bra de centerpartistiska statsråden faktiskt gör.)

Allt detta överskuggas dock av Annika Qarlssons märkliga "analys", som förvärras av den halvkvävda "ursäkten" i vilken hon visar att hon verkligen inte förstår de principiella implikationerna av hennes... tja.. "analys".

Lika IDIOTISKT är det att klumpa ihop "unga män" och påstå att dessa bär ett kollektivt ansvar för våldtäkter, som det är att vilja hindra invandring med hänvisning till att invandrare begår brott.

Människor är individer och ska betraktas som sådana. INTE som representanter för grupper.

Brott begås av enskilda människor, ibland tillsammans med andra, men etnicitet, ålder, kön, hårfärg eller näsform ÄR inget relevant kluster vare sig för att betrakta som mer eller mindre brottsligt eller som bärande av en kollektiv skuld för vad andra individer tillhörande samma grupp tar sig för.

Jag skrev någon gång i anslutning till någon invandringsfientlig debatt om att människor med långt hår och skägg säkert är överrepresenterade i brottsstatistiken.

Det gör inte mig mer eller mindre kriminell och inte heller har jag ansvar för vad andra långhåriga och skäggiga människor tar sig för.

Etiketter: , ,

6 Comments:

Blogger Stina said...

Jag vill, som centerkvinna, påpeka å det bestämdaste att Annikas åsikt och uttaland enbart står för henne. Jag är mest förfärad över klantigheten och även bekymrad över ursäkterna. Det här visar att det fortfarande är långt till vissa partister förstår vikten av att ta integritetsfrågorna på allvar.

7:47 em  
Anonymous Anonym said...

Saab Affären är långtifrån i hamn som du skriver.Sedan undrar jag om t ex en nynazist är helt oskyldig även om denna nu rör sig i en större grupp av nynazister ... för det var ju så du skrev om olika grupper !.

Trasher

9:54 em  
Anonymous Anonym said...

Trasher

SJÄLVKLART är en nynazist helt jävla oskyldig till vad andra människor tar sig för även om han rör sig i samma krester. Även om han skulle vilja mörda alla *bleep* människor på planeten.

NR1. TANKEBROTT existerar inte. DU borde verkligen läsa 1984 din tomte.

NR2. Guilt by association är ett FETT jävla arugmentationsfel.

Sorry om jag använt mig av ordet jävlar. Men jag blev så jävla förbannad på folks okunskaper.

2:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Trasher

SJÄLVKLART är en nynazist helt jävla oskyldig till vad andra människor tar sig för även om han rör sig i samma krester. Även om han skulle vilja mörda alla *bleep* människor på planeten.

NR1. TANKEBROTT existerar inte. DU borde verkligen läsa 1984 din tomte.

NR2. Guilt by association är ett FETT jävla arugmentationsfel.

Sorry om jag använt mig av ordet jävlar. Men jag blev så jävla förbannad på folks okunskaper.

2:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Alltså, en nynazist är nynazist, en brottsling är en brottsling och en spade är en spade.

A = A, som Aristoteles brukade säga över en grogg i skuggan....

7:37 fm  
Blogger Rasmus said...

SAAB: Jag tror att de där Koenigs-nissarna är ett gäng skojare...min bittra jurist-intuition säger mig att svindel och bluff och borttappade skattepengar är i antågande.

Sen kan man fråga sig om de verkligen "köper" SAAB, de ska ju betala med ett lån från EIB som Sverige går i borgen för. Har den ens några egna pengar? Jag anar oråd. Man ser på de här killarna att de är skojare. Rotade man runt lite skulle man antagligen hitta allt möjligt gammalt skit.

12:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home