Koenigsegg och Saab
Många är olyckskorparna som kraxar om Koenigseggs lämplighet eller brist på densamma som ägare till Saab.
Visst kan man reflektera över de bristande möjligheterna till synergieffekter mellan de två mycket olika bilmärkena, men på papperet var ju faktiskt GM ur teknikdelningssynpunkt en perfekt partner, utan att någon magisk lönsamhetsutveckling uppstod.
Saab var ett litet nischmärke och som sådant hade man en plats på marknaden. Inte i alla hörn i världen, men visst sålde man bilar och gjorde vinst. (även om det var länge sedan nu)
GM försökte göra Saab till något man aldrig var och man ville sälja dem i volymer som marknaden aldrig hade efterfrågat.
Det är ju naturligtvis friskt satsat, men det räcker ju inte att bestämma att ett märke ska ha en viss position på marknaden... Man måste producera någonting som passar bra i den positionen.
Det är möjligen svårt för den nationalromantiskt lagda svensken att förstå, men Saab är faktiskt inte alls i nivå med BMW eller Mercedes. Inte ens Audi. Knappt ens Volkswagen, om du frågar genomsnittsamerikanen.
Däremot hade man ett arv av tekniskt smarta bilar, byggda med hög kvalitet. Vagnar som passade universitetslektorn i Massachusetts, bokförläggaren i Newcastle-upon-Tyne och tandläkaren i Schleswig-Holstein.
Visst är det även då fråga om någon slags prestige, men inte sådan prestige som kommer av att folk fattar att man är rik, utan snarare sådan som kommer att folk fattar att man är smart.
Sådant höjer värdet lika mycket som (och kanske mer än) att försöka få bilen att kännas lyxig och försöka konkurrera om börmäklaren i New Yorks och koola snubben i Kaliforniens gunst.
Märken som man borde titta lite extra på som förebilder är Citroën, som har sin trogna skara entusiaster och som - faktiskt - utan att förlorat dem, lyckats tilltala en stor grupp "vanliga" bilköpare. Ett annat märke att snegla på är Subaru, som har haft sin speciella position och många som börjat med märket släpper det inte. Vad Saab ska börja odla för unikitet är väl inte helt solklart, men några saker finns att kultivera, så som exempelvis flygarvet.
Sådant tror jag att Christian von Koenigsegg och Bård Eker har affärssinne nog att ta fasta på.
Visst kan man reflektera över de bristande möjligheterna till synergieffekter mellan de två mycket olika bilmärkena, men på papperet var ju faktiskt GM ur teknikdelningssynpunkt en perfekt partner, utan att någon magisk lönsamhetsutveckling uppstod.
Saab var ett litet nischmärke och som sådant hade man en plats på marknaden. Inte i alla hörn i världen, men visst sålde man bilar och gjorde vinst. (även om det var länge sedan nu)
GM försökte göra Saab till något man aldrig var och man ville sälja dem i volymer som marknaden aldrig hade efterfrågat.
Det är ju naturligtvis friskt satsat, men det räcker ju inte att bestämma att ett märke ska ha en viss position på marknaden... Man måste producera någonting som passar bra i den positionen.
Det är möjligen svårt för den nationalromantiskt lagda svensken att förstå, men Saab är faktiskt inte alls i nivå med BMW eller Mercedes. Inte ens Audi. Knappt ens Volkswagen, om du frågar genomsnittsamerikanen.
Däremot hade man ett arv av tekniskt smarta bilar, byggda med hög kvalitet. Vagnar som passade universitetslektorn i Massachusetts, bokförläggaren i Newcastle-upon-Tyne och tandläkaren i Schleswig-Holstein.
Visst är det även då fråga om någon slags prestige, men inte sådan prestige som kommer av att folk fattar att man är rik, utan snarare sådan som kommer att folk fattar att man är smart.
Sådant höjer värdet lika mycket som (och kanske mer än) att försöka få bilen att kännas lyxig och försöka konkurrera om börmäklaren i New Yorks och koola snubben i Kaliforniens gunst.
Märken som man borde titta lite extra på som förebilder är Citroën, som har sin trogna skara entusiaster och som - faktiskt - utan att förlorat dem, lyckats tilltala en stor grupp "vanliga" bilköpare. Ett annat märke att snegla på är Subaru, som har haft sin speciella position och många som börjat med märket släpper det inte. Vad Saab ska börja odla för unikitet är väl inte helt solklart, men några saker finns att kultivera, så som exempelvis flygarvet.
Sådant tror jag att Christian von Koenigsegg och Bård Eker har affärssinne nog att ta fasta på.
2 Comments:
Så man är alltså lite.... smart om man kör Citroën? *hoppas, hoppas, hoppas..... ;-)
Det skulle jag nog påstå.. om du inte köpt den på rent tillfälle?
Skicka en kommentar
<< Home