söndag, augusti 30, 2009

Posten förbättrar servicen

Posten tar bort 500 postlådor i Stockholm. Med sedvanligt postenspråk är detta antagligen att "förbättra servicen".

Det vore väl komiskt, om det inte var för att posten (fortfarande) är viktig för näringslivet. Det borde väl bli lite bättre, nu när posten är såld till Danmark, men fortfarande verkar väsentliga delar av kompetensreserven jobba kvar.

Det vore väl en grej om posthanteringen fungerade som den skulle, men så är verkligen inte fallet. Vi är dessutom begåvade med världens dyraste porto. Hur hänger det ihop?

Man hävdar miljöargument. De verkar inte ha tänkt på att brevet ska komma till den gula lådan på något sätt. Med färre lådor får man längre resväg till den och lådor man förut kunde ta på väg hem från jobbet kommer med stor sannolikhet inte finnas kvar.

Ett bra exempel på hur (illa) monopol fungerar.

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

Gillar rtiketten. :-)

4:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home