fredag, augusti 28, 2009

Även studenter gynnas av lägre skatter

Annie Johansson går idag ut med att Centerpartiet vill höja studiemedelsnivån och samtidigt höja det s k fribeloppet. Vän av ordning kan kanske fråga sig varför det ska finnas något fribelopp över huvudtaget. Det är väl i alla lägen bättre att människor jobbar och tjänar pengar?

Nåja. Ett högre fribelopp är ju ändå naturligtvis bättre än ett lågt.

Olyckligt är dock att ställa studenterna mot skattesänkningarna. Våra skadligt höga skatter drabbar studenterna när de jobbar extra och hämmar också näringslivets utveckling, vilket gör det svårare att få ett bra jobb när man väl pluggat klart.

Etiketter: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det bygger då på att studenter ska jobba extra. Vid sidan av mina civilingenjörsstudier känner jag inte att jag har tid eller ork att jobba. Jag blir istället hänvisad till att hitta ett sommarjobb. Sen tycker jag det inte är något problem med dagens studiemedel. Om många studenter valde att inte festa upp pengarna skulle de räcka.

12:31 em  
Blogger Emil said...

Anonym, skatteverket och CSN behandlar extraarbete under terminer på exakt samma sätt som extraarbete mellan terminerna. Ergo drabbar högre skatter och låga fribelopp dig när du sommarjobbar också

12:48 em  
Blogger Nordh said...

En annan anledning torde väl vara att bidraget är avsett för de som studerar i första hand, och då eventuellt jobbar i andra hand.

Utan fribelopp kan bidragsdelen, och förvisso även lånedelen, även nyttjas av personer som jobbar i första hand, och studerar i andra hand.

Dock bör fribeloppet vara tämligen högt satt. Det är tur att det är högre nu än i början av 00-talet när jag jobbade extra på, vad som nu är, Coop Forum. Vanligtvis brukar inte den typen av jobb betraktas som högavlönade, men under de 2½ sommarmånaderna hamnade jag precis under taket till fribeloppet. (Jag tvingades t.o.m. ta en högst omotiverad sjukdag som då försvann i karens.)

1:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home