Är de 9 av 10 stockholmare som gillar förbifarten också rasister?
Angående det jag bloggade om i morse - Miljöpartiets alternativeleganta 'bevis' om att deras meningsmotståndare är rasister - verkar det vara ganska tyst. Åtminstone på Miljöpartibloggar som jag följer.
Det kan man kanske förstå... Rasismanklagelserna är förbannat osnygga och gynnar knappast den som häver dem ur sig.
Intressant är också Miljöpartiets totala brist på konkreta alternativ på hur trafiksituationen ska lösas. "Satsningar på spårtrafik" får vi höra. Visst. Det är ju bra, men har man räknat något på det? Finns det några realistiska planer? Är man beredd att sätta andra viktiga miljö- och naturvärden på spel för att spränga in nya pendeltågsspår genom parker och mellan hus och skolor?
Till saken hör att människor faktiskt med en förkrossande majoritet tycker att förbifarten behövs. Om det debatterar miljöminister Andreas Carlgren idag i Aftonbladet.
Idag babblar Peter Eriksson och Karin Svensson-Smith tidigare (V), nu (MP) på lite osammanhängande om järnväg på newsmill.
Detta ska ses i ljuset av Miljöpartiets milt uttryckt povra prestationer på järnvägsområdet när man satt som stödparti åt den förra regeringen.
Underhållet av banorna eftersattes rejält. Ca 80 kr/km släppte man till, medan minst det dubbla underhållet hade behövs för att hålla järnvägen på en rimlig nivå som inte drabbas av ständiga förseningar. (Sådan - dubbel - är nivån i våra nordiska grannländer. I England ligger underhållet på 800 kr/km!)
Dagdrömmar om snabbjärnväg och odefinierade (och naturligtvis ofinansierade) planer om att "vi ska satsa på framtidens transportsystem" är väl så klart roligare än att faktiskt ta ansvar för att järnvägen fungerar i praktiken.
Samtidigt presenterar regeringen en 150 miljarders satsning på snabbjärnväg. Alltså på riktigt.
---
Läs mer hos Gustav Andersson, Per Ankersjö, Oscar Fredriksson, Oscar Sundevall och Annie Johansson.
Det kan man kanske förstå... Rasismanklagelserna är förbannat osnygga och gynnar knappast den som häver dem ur sig.
Intressant är också Miljöpartiets totala brist på konkreta alternativ på hur trafiksituationen ska lösas. "Satsningar på spårtrafik" får vi höra. Visst. Det är ju bra, men har man räknat något på det? Finns det några realistiska planer? Är man beredd att sätta andra viktiga miljö- och naturvärden på spel för att spränga in nya pendeltågsspår genom parker och mellan hus och skolor?
Till saken hör att människor faktiskt med en förkrossande majoritet tycker att förbifarten behövs. Om det debatterar miljöminister Andreas Carlgren idag i Aftonbladet.
Idag babblar Peter Eriksson och Karin Svensson-Smith tidigare (V), nu (MP) på lite osammanhängande om järnväg på newsmill.
Detta ska ses i ljuset av Miljöpartiets milt uttryckt povra prestationer på järnvägsområdet när man satt som stödparti åt den förra regeringen.
Underhållet av banorna eftersattes rejält. Ca 80 kr/km släppte man till, medan minst det dubbla underhållet hade behövs för att hålla järnvägen på en rimlig nivå som inte drabbas av ständiga förseningar. (Sådan - dubbel - är nivån i våra nordiska grannländer. I England ligger underhållet på 800 kr/km!)
Dagdrömmar om snabbjärnväg och odefinierade (och naturligtvis ofinansierade) planer om att "vi ska satsa på framtidens transportsystem" är väl så klart roligare än att faktiskt ta ansvar för att järnvägen fungerar i praktiken.
Samtidigt presenterar regeringen en 150 miljarders satsning på snabbjärnväg. Alltså på riktigt.
---
Läs mer hos Gustav Andersson, Per Ankersjö, Oscar Fredriksson, Oscar Sundevall och Annie Johansson.
Etiketter: järnväg, miljöpartiet, trafik
3 Comments:
"Samtidigt presenterar regeringen en 150 miljarders satsning på snabbjärnväg. Alltså på riktigt."
Nu tar du väl i lite. Regeringen har presenterat en utredning, och Åsa T var väldigt vag på att lova något, vare sig pengar eller byggstart.
Det enda som jag har att misstycka om förbifarten är väl att jag tycker att den egentligen skulle ha innehållit en t-bana också, så man hade kunnat knyta ihop lokaltrafiken i samma sväng...
Ernesto, det är helt riktigt. Det var utredarens förslag... Sorry för itagningen.
K2: Hell yeah! Det vore koolt. Bussar är liksom inte samma sak, även om det naturligtvis är jäkligt mycket billigare.
Skicka en kommentar
<< Home