Tillåt högre hastigheter på våra vägar
Då och då har Aftonbladets motormogul Robert Collin rätt. Idag t ex.
Ofta när man hör människor från myndigheter som har med trafik att göra, kan man få intrycket att de tycker att allting liksom skulle funka finfint, om det inte vore för att det var så många trafikanter som envisas med att åka omkring på myndighetens vägar.
Nu tänker tydligen vägverket sänka en massa hastigheter. Igen. Motiveringen ska vara att minska antalet olyckor. Jag är skeptisk. Som Collin skriver skapar omotiverat låga hastigheter stress och irritation som i sin tur leder till ett större antal dumma omkörningar.
Bättre då att låta trafiken hålla ett tempo som människor tycker känns naturligt.
Besattheten vid hastigheter är egentligen märklig. Att olycksrisken är större måste ju också vägas mot en massa andra saker. Men det är väl en fråga om juridisk teknik. Det är lätt att mäta och sålunda att döma en hastighetsöverträdelse, medan åtal mot någon som "kör som ett svin" blir betydligt svårare att formulera.
Tänk om vi istället kunde använda vårt omdöme.
Att regeln var att köra som folk och inte orsaka olyckor...
Ofta när man hör människor från myndigheter som har med trafik att göra, kan man få intrycket att de tycker att allting liksom skulle funka finfint, om det inte vore för att det var så många trafikanter som envisas med att åka omkring på myndighetens vägar.
Nu tänker tydligen vägverket sänka en massa hastigheter. Igen. Motiveringen ska vara att minska antalet olyckor. Jag är skeptisk. Som Collin skriver skapar omotiverat låga hastigheter stress och irritation som i sin tur leder till ett större antal dumma omkörningar.
Bättre då att låta trafiken hålla ett tempo som människor tycker känns naturligt.
Besattheten vid hastigheter är egentligen märklig. Att olycksrisken är större måste ju också vägas mot en massa andra saker. Men det är väl en fråga om juridisk teknik. Det är lätt att mäta och sålunda att döma en hastighetsöverträdelse, medan åtal mot någon som "kör som ett svin" blir betydligt svårare att formulera.
Tänk om vi istället kunde använda vårt omdöme.
Att regeln var att köra som folk och inte orsaka olyckor...
3 Comments:
Absolut, kör i mitten av en 110 väg så kan du åka i 220..eller ?
http://www.youtube.com/watch?v=W7MUBoDQz48
Nä, men om en väg funkar bra i 110 och hastighetsbegränsningen är 70 så tenderar folk till att köra i 90...
Det tycker inte jag är ett gigantiskt problem som måste bekämpas med full kraft.
Ytterligare ett utslag av nollvisionernas tyranni. Problemet med alla nollvisioner är att ju mindre ett problem har blivit, desto allvarligare ingrepp måste göras för att få bukt med det som återstår -- och en nollvision innebär närmast per definition att målet att få ner problemsiffran till noll är överordnat allt annat, och då helgar ändamålet till slut alla medel.
Den som kom på att göra nollvisioner till modell för säkerhetstänkande borde sättas på fästning ...
Skicka en kommentar
<< Home