onsdag, januari 27, 2010

Saab/Spyker äntligen i hamn (peppar-peppar)

Tänk vilken helsikes röta Saabentusiasterna har att det var just denna regering som styr Sverige nu och att det just var Maud Olofsson som var näringsminister.

Mona Sahlin (och faktiskt Peter Eriksson) har KRÄVT att staten skulle köpa Saab från GM i höstas. Det hade inneburit två saker. För det första hade skattebetalarna tvingats betala miljarder och åter miljarder för att hålla Saab under armarna. För det andra hade den svenska staten inte varit en särskilt bra långsiktig ägare.

Nu har Spyker, ett företag som faktiskt har en liknande historia som Saab, med stark vilja, en solid plan om en framtid för Saab och med en någorlunda stabil finansplan för affären, äntligen fått köpa Saab av GM.

En på alla sätt mycket bättre ägare och en oerhört mycket bättre lösning för Saab, Saabentusiaster och Saabanställda.

Det finns en mycket upplysande ljudsnutt på youtube som klargör skillnaden mellan Mona Sahlin och Maud Olofssons syn på bilkrisen, Saab och skattebetalarnas pengar. Lyssna på den och tänk hur det hade varit för Saab (och alla andra företag för den delen) om Mona hade fått bestämma.



---

DN, Johan Pettersson, Helen Törnqvist, Hanna Wagenius, Annie Johansson, Per Ankersjö och Magnus Andersson.

Etiketter: , , , , ,

12 Comments:

Blogger Danni said...

Oj, vad Maud krossade stackarn.

Usch, jag blir genuint ledsen om Mona blir statsminister :( Det skulle kännas som en smäll på käften på mig som hårt arbetande företagare som vill det bästa inte bara för mig utan för det här landet och dess utveckling.

7:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Vänta nu, skattebetalarna öser ju ändå miljarder över Spyker/SAAB nu eftersom det är vi som står som garanter för Spykers lån. Så i princip är det svenska folket ägare av en bilfabrik, eller har du också gått på Mauds snack om att inte vara oansvarig?

Svenska folket tar riskerna här, inte Spyker. Maud leker med våra skattepengar.

8:10 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Eh... såg jag inte EXAKT samma kommentar i ett inlägg nedan?

Alltså, om man jobbar för sossarna och har till uppgift att fula sig på liberala bloggar kan man väl i alla fall bemöda sig att göra lite mer än copy/paste? :-D

Men till sakfrågan: Visst vore det bättre att vi hade haft en renare ekonomi kring detta, men lånegarantin är nödvändig för att Saab ska få tillgång till omställningslånen från EIB. Det hade varit sämre för de svenska skattebetalarna om Saab inte hade fått tillgång till dessa pengar, eftersom vi ändå har betalt in dem från första början genom skatten.

Men jag tror att både jag och Maud Olofsson föredrar (och verkar för) ett system utan dylika abrovinker och istället lägre skatt. Det är mest rättvist och effektivt.

8:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Nej jag är samma person, jag råkade bara publicera i fel inlägg först, jag tyckte det var mer passande att publicera det i ditt senaste inlägg. Nej jag är inte betald av (S), jag jobbar som lärare och har en lön på 18 000.

Till sakfrågan: du har i inlägg efter inlägg sagt att det är tur att Sverige inte gått in som ägare i SAAB genom Mauds agerande. Men nu är vi ägare i SAAB genom att vi garanterar lånen. Låtsas inte om som om ni skulle vara bättre på att ta ansvar, ni spelar roulette med våra skattepengar.

Dubbermoral så det skriker om det. Men förhoppningsvis slipper vi Centerpartiet efter nästa val eftersom ingen verkar gilla er.

9:05 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Principiellt har du rätt, men världen ser inte (ännu) ut som antagligen både du och jag principiellt vill att den ska se ut!

Med större centerinflytande kommer man åtminstone lite närmare.

9:58 fm  
Anonymous Anonym said...

SÅ hur kan du då kritisera Sahlin för att vilja gå in som kortsiktigt ägare? När ni själva gör samma sak genom att använda medborgarnas pengar till att garantera dem lån? Det är ju precis samma sak bara att ni hycklar och kritiserar oppositionen.

2:30 em  
Blogger Danni said...

Fast för att vara fair så måste man väl ändå säga att en väsentlig skillnad är att staten i detta fall inte tar på sig ägarens uppgifter, med allt vad det innebär. Spyker är nog bättre lämpade att styra Saab i en riktning som leder till att de säljer fler bilar.

2:36 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Men herregud...

Det är en FASLIG skillnad att ikläda sig ägaransvar! Varje gång Saab skulle behöva mer pengar måste staten ge dem det.

Ett lån är ett begränsat åtagande.

Att staten dessutom skulle vara en sämre ägare än ett annat bilföretag är ju en ytterligare aspekt.

Detta KAN inte vara så svårt att förstå?

3:09 em  
Anonymous Anonym said...

Men vänta nu, så om mina föräldrar ställer upp som borgenärer när jag köper lägenhet så kan man inte anse att de är delägare av lägenheten?

Jag argumenterar inte för ett övertagande av SAAB. Jag argumenterar för att ni
centerpartister/borgare är hycklare eftersom ni satsat omkring 4 miljarder kr av skattebetalarnas pengar. Så ni har precis gjort samma sak som ni kritiserar, och ja "borgernärskap" har lika stort ansvar som en reell ägare.

Du argumenterar för att det är ett "begränsat" ansvar. Så det är okej att sätta sprätt på 4 miljarder av skattebetalarnas pengar men inte mer? Gud...sluta hyckla.

4:25 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Jag har sagt gång på gång på gång att jag håller med om principen, men i rådande situation - när svenska skattepengar ändå går in i EIB-systemet - vore det faktiskt puckat att inte låta svenska företag använda dem!

Men visst. Kalla det hyckleri om det gör dig lycklig... Det kan jag leva med en dag som denna! :-)

8:31 em  
Anonymous Anonym said...

Yes jag vann, du erkänner att det är puckat att inte använda skattepengar för att rädda ett bilföretag. Därmed är alla dina inlägg om detta högsta formen av hyckleri.

8:38 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Som jag har försökt förklara så är det en gigantisk skillnad på obegränsat ägaransvar och att garantera ett lån.

Tycker du att detta är hyckleri så får du helt enkelt göra det. Tycker du att du har vunnit något på det: Grattis! :-)

9:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home