fredag, februari 19, 2010

Voff voff

Min gode vän Gustav Andersson hamnade för några dagar sedan i snålblåst i sin bloggs kommentarsfält pga uppgiften om sysselsättningssiffrorna.

Gustav hävdade i sitt inlägg att det som statsministern sa i debatten om 100 000 fler sysselsatta faktiskt stämde. Det hade han läst här på min blogg. Jag hade i min tur läst det i Expressen.

Icke desto mindre är detta inte helt riktigt. De siffror som rörde 2009 avsåg en större grupp än de för 2005 och avspeglar alltså inte en verklig ökning.

Jag ber främst Gustav om ursäkt för det trubbel min uppgift åsamkade honom och lovar såväl Gustav som alla andra läsare dyrt och heligt att alltid dubbelkolla uppgifter från kvällspressen framöver.


Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Jane said...

Men hur mycket har sysselsättningen påverkats? Fortfarande plus antar jag? 10? 50? 99?

10:30 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Såhär med facit i hand vågar jag mig inte på att ge en siffra...

Men om det bara är oförändrat är det i sig en sensation, med tanke på att det 2005 rådde hejdundrande högkonjunktur och att vi 2009 hade finanskris.

11:51 fm  

Skicka en kommentar

<< Home