fredag, februari 12, 2010

Kling och Klang goes Vitryssland

Det är ju verklig demokratikamp i Iran just nu, där regimen verkligen fick känna på den nya mediateknikens möjligheter i samband med protesterna efter "valet". Jag hörde på radion att den Iranska staten har begränsat internetkapaciteten kraftigt och tagit bort möjligheten att sms:a. Allt för att sätta stopp för demokratirörelsen.

På samma sätt fungerar tekniken här hemma faktiskt som ett demokratiskydd emellanåt.

Det är inte första gången den svenska polisen bär sig illa åt. Jag vet att det finns väldigt många väldigt seriösa, hederliga och rättspatosdrivna poliser, men när man gång på gång hör skräckhistorier om maktmissbruk, trakasserier och ren kriminalitet, måste man ju ställa sig frågan om det inte finns någonting inbyggt i strukturerna kring polisväsendet som föder detta?

På twitter och på en maillista jag är med i talas nu mycket om en episod på hornstulls tunnelbanestation. Vanligtvis hade denna historia gått relativt obemärkt förbi. Personerna som blev ögonvittnen till det hela hade berättat om det för sina vänner, men där hade det stannat.

Nu var det dock så att en bloggare utrustad med en osedvanlig portion integritet inte bara tog mod till sig att konfrontera två poliser som bar sig illa åt mot ett par tonåringar som de misstänkte saknade giltiga färdbevis i tunnelbanan. (Tydligen knäcker poliser extra som biljettkontrollanter.)

Bloggaren plåtade poliserna med sin mobilkamera varvid helvetet brakade lös.

Med hot om att använda polisens rätt att använda sitt "omdöme" att avgöra om någon är narkotikapåverkad, och därmed "ta omhand" bloggaren, avtvingades radering av bilderna.

Men... Bilder går att återskapa. Så också filmen som styrker bloggarens berättelse!

Läs allt här och se bilderna.

---

Jo, jag tycker att man ska betala för sig i tunnelbanan, men det kryper i kroppen varje gång jag ser en biljettkontrollant. Även fast jag alltid har stämpel på remsan känner man sig anklagad och lite skyldig. Vi borde kunna lita på varandra utan stasifasoner.

---

Bloggen tuggarna verkar vara en vänsterblogg. Centeridéer slaktas på löpande band och jag gillar inte bruket av ordet "snutjävlar" i artikeln, även om jag kan förstå varför man anser tillmälet befogat.

Icke desto mindre är bloggaren en hjälte. Med mod och integritet avslöjar han allvarliga problem som det svenska rättsväsendet måste ta tag i.

Etiketter: , , ,

4 Comments:

Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

Jag funderar på varför inlägget inte syns på Knuff? Är inte Tuggarna välkommen där?

Enligt Twingly har inlägget redan 40+ länkar det senaste dygnet. Det borde ge en plats på knuffs förstasida.

Detta är rikigt rättsröta och poliserna ska tas ur tjänst omedlebart!!

Ett annat exempel:
http://www.etc.se/15525/polis-infiltrerade-fredligt-moete/

1:57 em  
Blogger Eva Cooper said...

Det är Jesper Nilsson, från tankesmedjan Konflikt, som har den. Men som Mattias Svensson skriver på Neo-bloggen :"Att journalisten i fråga är Jesper Nilsson vars åsikter om tunnelbana och politik jag inte delar är irrelevant i sammanhanget".

2:15 em  
Anonymous Nicklas Eriksson said...

"Jag vet att det finns väldigt många väldigt seriösa, hederliga och rättspatosdrivna poliser"

Jaså, var finns de någonstans då? Välkomna till en värld som vi resande fotbollssupportrar alltid har bott i! En värld där maktmissbruk från polisens sida är legio och standard. Många av oss är också aktiva inom den utomparlamentariska vänstern, och jag vet att bloggägaren tycker att det är rätt nice när polisen säckar oss, spöar oss, stjäl våra ägodelar med mera, men det är ju kul att han kanske har fått en liten inblick i hur det kan gå till - för precis vem som helst som de här amöborna känner sig hotade av.

9:14 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Jag tycker att brottslingar ska gripas och lagföras, att detta ska ske på ett odramatiskt och rättssäkert sätt, och att andra lämnas ifred.

Om man vandaliserar, misshandlar och förstör är man en brottsling och ska betraktas som en sådan (se ovan). Sedan får man kalla sig utomparlamentarisk, utomjordisk eller kanske rent av pillemarisk... Jag bryr mig verkligen inte om vilket.

10:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home