onsdag, september 09, 2009

Folkparks-Ponte Vecchio till gullmars


Tidningen Metro anordnar en tävling mellan fyra idéer om att utveckla Stockholm. Alla är bra, men min favorit är ändå sammanbindningen mellan Skanstull och Gullmarsplan.

Som uppväxt och åter boende i söderförort är hammarbykanalen ett bråddjup. Och på fler än ett sätt.

Lite komiskt var det dock att se från norrland inflyttade arbetskamraters entusiasm liksom knycklas ihop över det faktum att deras nya andrahandskontrakt på "nästan söder" inte alls är "nästan söder", utan spritt språngande förort.

Själv gillar jag att promenera och har jag tid så går jag gärna hem från jobbet hela vägen till Björkhagen. Efter det att Hammarby sjöstad kommit till är det naturligtvis mycket roligare. Man kan ta båten över kanalen, vilket ökar restiden men även mysfaktorn.

Broarna över hammarbyslussen gör dock ingen glad, men White arkitekters idé om en folkparksbrygga i återvunnen plast höjer mina mungipor och sätter fart på fantasin.

(Så får man bara hoppas att inte det-var-bättre-förr-partierna vinner valet nästa gång.)

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous yimbyist javisst said...

Så får man bara hoppas att inte det-var-bättre-förr-partierna vinner valet nästa gång

...du menar Folkpartiet kanske? De som säger nej till höga hus i innerstan?

6:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home