onsdag, september 09, 2009

Thomas Östros var något av min hjälte

I början av nittiotalet var jag student på Linköpings universitet. Från förvaltningslinjen valde jag sedan inriktningen "samhällsekonomisk analys", vilket i praktiken var en herrans massa nationalekonomi.

Mitt huvudintresse låg kring mikroteori och olika marknaders funktionssätt. Saker jag läste och lärde mig då har i hög grad präglat min syn på ekonomi, samhället och politiken idag.

En av de rapportförfattare jag höll allra högst forskade vid Uppsala universitet och hette Thomas Östros. Jag har nog kvar en del av hans skrifter hemma i någon ouppackad flyttkartong.

Efter dagens floskelfestival av samma Östros (och Mona Sahlin) på DN Debatt känns det befogat att damma av några av dem för att slå honom i huvudet med. Vad han kom fram till som akademiker och den smörja han sätter sitt hamn på idag saknar helt likheter.

Socialdemokraterna påstår sig vilja ha en tillväxt av "högproduktiv tjänstesektor", samtidigt som man i samma artikel säger att skatten ska höjas. I Sverige har vi - trots jobbskatteavdraget - fortfarande väldigt höga skatter på arbete.

Detta har inte varit så fruktansvärt allvarligt i en ekonomi som i hög grad utgått från sådana näringar vars huvudsakliga produktionsfaktor är kapital. Gruvor, skog och realkapitalintensiv industri, som stål och papper. (Följdriktigt har också kapital haft en betydligt mer hemul beskattning i Sverige.)

Men i tjänstesektorn är i princip all produktion arbete. Höga skatter på arbete slår in kilar mellan vad människor vill sälja sin kunskap och tid för - och vad de nya företagen kan betala.

Dessutom skriver man att hela denna förvisso kloka övergången ska ske genom att "investera klokt". Ska staten alltså vara riskkapitalbolag för de nya "högproduktiva tjänsteföretagen"? Varför det?

Entreprenörer som faktiskt lyckas med sitt företagande känns igen på att de tjänar en massa pengar på det. Dessa - de som bevisligen investerat klokt tidigare - ska alltså beskattas hårdare?

Mona Sahlin, Peter Eriksson och Lars Ohly är kanske skickliga politiker, men är det någon som tror att de är bättre på entreprenörskap än företagare?

Det finns ju en metod som är bättre på så vis att den faktiskt fungerar: sänk skatten på arbete istället. Det hade Östros Akademikern antagligen förordat.

De institutionella förutsättningarna för den högproduktiva tjänstesektorns framväxt förbättras, samtidigt som skickliga entreprenörer tillåts skapa små och stora förmögenheter som bland annat används till att investera klokt.

---

Läs även ETR och Annie.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Blogger Markus "LAKE" Berglund said...

Det är kanske så att Thomas Östros har gjort en vandring åt vänster, precis som Anders Borg. Fast Östros kanske började från en position som ligger lite närmare mitten än Borgs anarkism?

http://www.youtube.com/watch?v=hTLOrbmpVG4

;-D

2:01 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Hahaha... obetalbart! :-D

2:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home