fredag, augusti 10, 2007

Highway to Hell - med transportarbetareförbundet

"En kombination av ständiga upphandlingar, internationell konkurrens, avregleringar och bemanningsföretagens expansion bidrar till en brutalisering av arbetslivet och försämrade villkor för de anställda."

Orden är Transportarbetareförbundets DN Debatt idag och någon där som heter Peter Lövkvist.

Vad de innebär är alltså att:
  • Upphandlingar ska inte ske, åtminstone inte så ofta. Någon eller några (eller kanske LO?) ska bestämma vem som får transportuppdrag oavsett pris och kvalitet på utförandet.
  • Skydd från "internationell konkurrens". Bara svenska lastbilar i Sverige. Alltså protektionism med kanske förbud eller åtminstone kvoter eller tullar. Oklart om även EU avses, men det verkar ju så.
  • Avregleringar är tydligen överlag dåliga och bör återregleras. Kanske det vore bäst med ett enda statligt transportbolag? (hehe... posten?)
  • Bemanningsföretagens expansion är också dålig enligt transportarbetareförbundet. Det har aldrig slagit dem att expansionen kanske är en effekt av att villkoren för normala anställningar har blivit alltför ofördelaktiga för företagen, så att man måste hitta andra lösningar för kompetensförsörjning.

Allt detta krävs alltså för att Transportarbetareförbundet ska ta tillbaka sina krav på UTÖKAD konflikträtt. Man kan fråga sig vad det skulle vara. Fri plundring? (konstnärslön?)

Om Transportarbetarförbundet fortsätter på den inslagna vägen kommer det snart inte finnas några transportarbetare i Sverige och då är det ju tur att det i dagsläget inte krävs att ett fackförbund har några medlemmar på en arbetsplats för att sätta det i blockad...

Etiketter: , ,

5 Comments:

Anonymous Christopher Stridh said...

så sant! Rolig slutkläm! Kunde inte sagt det bättre själv!

4:00 em  
Anonymous Anonym said...

Cyberdyne... ;-)

7:51 em  
Blogger Knapsu said...

Hur läser du egentligen? Du måste ju haft dom mörkaste glasögonen på när du läste för att komma fram till en sådan konsekvensanalys!

11:54 em  
Anonymous Anonym said...

Om vi inte har något fack så kommer vi inte ha kvar några transportföretag alls!!då vi inte kan med våran levnadsstandard sänka våra löner!!

10:53 fm  
Anonymous Anonym said...

Fruktansvärd hög nivå på analysen...du måste vara nationalekonom va?

"Om vi inte har något fack så kommer vi inte ha kvar några transportföretag alls!!då vi inte kan med våran levnadsstandard sänka våra löner!!"

För det första fattar jag inte den inre logiken i ditt påstående, men utifrån vad jag tror du försöker säga kan följande sägas.

Troligtvis kommer även arbetsgivarna (utan facket då dvs.) underkastas logiken om att utbud och efterfrågan sätter prislappen, i detta fallet på arbetskraften. Ingetning talar för att avskaffandet av facket - vilket i och för sig inte är troligt - kommer skapa obegränsat utbud av arbetskraft och därmed inte heller ett incitament för att ta anställning till löner långt under vår nuvarande levnadsstandard. Det finns som sagt (än så länge) fortfarande andra företag i Sverige i behov av arbetskraft!

Detta är förstås bara nyliberala idér som saknar all verklighetsförankring, framforskad på Timbros huvudkontor.

MVH

Christopher Stridh

6:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home