måndag, januari 14, 2008

Opportunistist, poet och författare

Alltså, någon måtta får det väl ändå vara? Marcus Birro, poet till yrket, anser att det pågår ett krig mot de sjuka i vårt land. Att regeringen, försäkringskassan och arbetsförmedlingen drivs av ett hat mot sjuka och vill att de ska dö och skriver om det i Aftonbladet.

Sveriges befolkning är en av världens friskaste. Samtidigt är vi mer sjukskrivna än andra. Vi är t ex tre gånger så sjukskrivna som danskarna. Tre gånger mer!!! (Källa: Suntliv.se)

Detta beror tveklöst på att sjukförsäkringssystemet missbrukas. Det finns ingen annan förklaring. Det är fördjävligt och det drabbar alla som är sjuka och behöver stöd och ersättning, men någonting MÅSTE göras för att stävja utvecklingen.

För görs det ingenting åt det och allt fler blir sjukskrivna och allt färre jobbar går vi mot en total kollaps av sjukförsäkringssystemet och DET kommer definitivt drabba oss betydligt mer obarmhärtigt när vi blir sjuka.

Det är lätt att plita ner en demagogisk pamflett om "hetsjakten mot de sjuka", men vore det inte mer smakfullt (och önskvärt) om Birro kunde erbjuda något alternativ på problemets lösning?

Utan det blir det ju liksom bara löjligt.

Etiketter:

43 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nu är ju Marcus Birro känd för att ta i så att han blir brun i kalsongerna.

1:25 em  
Anonymous Anonym said...

Jag slår vad om att någon av er i Stureplanscentern blir sjuk så blir personen trodd och bemött med en respekt som är utrotningshotad idag. Ni lever med näsan i siffror och tabeller. Men konsekvenserna för medelsvensson talar tydligare än er präktiga retorik, och det är därför opinionssiffrorna ser ut som de gör.

2:18 em  
Anonymous Anonym said...

Du har så rätt så. Jag tror det är läkarna som saboterat systemet annars skulle de inte ha sjukskrivit så många på så osäkra grunder. Läkarna borde ha lagt mer tid på att komma till rätta med patienternas problem. "Clairvoyance"

3:37 em  
Anonymous Anonym said...

"Sveriges befolkning är en av världens friskaste. Samtidigt är vi mer sjukskrivna än andra."
Intressant,inkongruent,kan du belägga det påståendet? Källa?

5:42 em  
Anonymous Anonym said...

Peace, Love and Capitalism:

Kanske har du missat själva huvudpoängen i det Birro skriver? Säkert förekommer det fusk, jag tror inte Birro skulle förneka det. Men vad han säger är att de som verkligen är sjuka behandlas som fuskare. Det görs ingen grundlig utredning om vem som är sjuk och vem som fuskar. Det är schablonbilder som används.

Jag tycker det är omänskligt, det saknas Love, det är bara Capitalism. Och knappast Peace, snarare tvång.

5:50 em  
Anonymous Anonym said...

Den källa du anger för att vi är tre gånger så fler sjuka i Sverige. Är ju att det är tre gånger fler sjukskrivna.

Bakgrunden till siffrorna låter berätta att det är lättare att bli avskedad i Danmark - och att fler, tidigare, blir överförda till sjukersättning - eller motsvarande.

Vore verkligt intressant att se jämförelserna mellan hur sjuka, eller friska, vi är jämfört med varandra. Jag tror nog att de siffrorna liknar varandra mer.

Och sedan måste jag ju inflika att du använder gammal statistik från 2001.

Ja, visst skall fusk och överutnyttjande av system, alla system, noga hållas i schack. Men man kan ju välja bättre eller sämre metoder. Som nu är ställs alla i skamvrån för att en eller två i klassen inte skött sig.

5:52 em  
Anonymous Anonym said...

För om påståendet är sant så måste man nog konstatera att sjukskrivningar är bra för folkhälsan.

5:53 em  
Anonymous Anonym said...

"Finns ingen annan förklaring" vad vet du om det? Har du träffat många sjukskrivna människor, människor som har kämpat för att göra rätt för sig men slitits ut av ökande hets, förlorat sista gnuttan självkänsla av att alltid möta negativ attityd hur man än jobbar för att prestera bra.
Jag har mött många av dem i arbete inom psykvården, aldrig har jag mött någon som fuskar, simulerar psykiska problem för att leva på bidrag, alla önskar mest av allt att vara friska och kunna jobba och göra rätt för sig.
Det kanske är så att Sverige blivit hårdare och omänskligare än Danmark, är det helt otänkbart?
Det har gradvis blivet ökade krav på de svagaste och med alliansens seger har det kulminerat till rent förakt för de svaga och sjuka.
Att säga att det tveklöst måste bero på fusk säger mer om dig än om de sjuka, att bara fördöma utan eftertanke eller försök till nyansering.
Det har ju ofta visat sig att de som hetsar mot fuskare är det värsta fuskarna, där sker det stora ekonomiska svinnet. Man kan därför ana att tveklösa uttalanden om fuska har sin grund i att man dömer andra efter sig själv.

6:06 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Jag säger inte fusk. JAg säger missbruk, även om det säkert är en del fusk.

Missbruket kommer också ur det faktum att människor inte byter jobb, även om de vantrivs på det.

I länder med en bättre rörlighet på arbetsmarknaden byter man till ett jobb som man trivs bättre på, medan man i Sverige blir sjukskriven... (i högre grad)

Men eftersom det tydligen råder något slags tankeförbud i Sverige om t ex LAS kommer vi alltjämt ha för dålig rörlighet på arbetsmarknaden och då återstår inte så mycket annat att göra än det som regeringen nu gör.

6:18 em  
Anonymous Anonym said...

Dessutom har det ju konstaterats att produktiviteten, alltså produktion per arbetad timma, minskat det senaste året. Man kan ju dra slutsatsen att sjuknärvaron på våra arbetsplatser kan ha med saken att göra.

6:20 em  
Anonymous Anonym said...

Johans poäng har ingen av er vänsternissar lyckats slå hål på: Hur ska man kunna förhindra fusket och missbruket utan att vidta några som helst åtgärder? Vad är alternativet? Eller är allt bra som det är? I så fall kan vi ju skita i allt och bara vänta på att pengarna tar slut. När så sker väntar djungelns lag, det kan ni vara lugna för.

Birro är för övrigt bara pretentiös och pinsam. Analysförmåga noll. Han behöver väl lite uppmärksamhet för att kunna sälja några ytterligare skitböcker.

10:05 em  
Anonymous Anonym said...

definitionen på sjuk, tack? att svenskarna är friskare än många andra folk om man ser till t.ex. malaria och sånt är en sak. men, hur är det med sjukdomar som depression och liknande? anser du inte det vara en sjukdom och hur kan du isf förklara att självmordsstatisken visar att självmord i sverige är 4 ggr vanligare (genomsnittligt, per invånare) än i betydligt fattigare länder som grekland..

du har säkert en poäng med det du skriver, men jag tycker det är dags att syna folk som går runt och säger att svenskar är så friska-bla-bla-bla.. det verkar snarare så att i rika och förhållandevis friska länder är de dolda sjukdomarna, som deprission, generellt sett betydligt vanligare (frånsett vodka-bältet, vilket väl har sin logiska förklaringar). sjukdomar som allmänheten i många fall inte anser vara sjukdomar, vilket bara gör det än mer tragiskt.

tack för inlägget iaf!

här är självmordsstatistiken jag tittade på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordsstatistik

11:01 em  
Anonymous Anonym said...

Ett begränsat missbruk av bidrag är många gånger bättre än en generell hetsjakt på sjuka. Birro har fullständigt rätt.

Borgarfri regering 2010!

11:34 em  
Anonymous Anonym said...

Struntprat!

Hur som helst slipper vi snart "rövarpacket" Reinfeldt!!

2010 är festen över!

Tyvärr vet de det och roffar åt sig så mycket pengar som möjligt innan dess! Politiken är rent sinnessjuk!!

Ta pengar av sjuka - Ge till miljonärer...

Jag tror att "alliansen" har gjort sitt för gott! Åtminstone lär vi slippa dessa "roffar-politiker" de närmaste 20-50 åren efter 2010!!

1:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Intressant att du hoppar över att kommentera detta...
"...ordföranden för Försäkringskassan, Inger Efraimsson, avgår för att hon tycker förtrycket mot de sjuka gått för långt."

1:32 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Det är så märkligt att det verkar finnas dem som tror att regeringens politik är att se till att "de rika" snor pengar från "de fattiga".

De som jobbar hårt och försöker tjäna pengar i Sverige betalar väldigt mycket mer till det gemensamma än de som inte gör det.

Jag tycker att vi ska ha ett generöst skattefinansierat socialförsäkringssystem, men systemen måste ju fungera!

Sjukförsäkringssystemet befann sig ju för fan i fritt fall!

OCH man kan inte betrakta hårt arbetande människors plånböcker som en outsinlig källa från vilken fritt fram är att ösa ur efter behag.

8:31 fm  
Anonymous Anonym said...

"Anonymous heaven said...

Intressant att du hoppar över att kommentera detta...
"...ordföranden för Försäkringskassan, Inger Efraimsson, avgår för att hon tycker förtrycket mot de sjuka gått för långt.""

9:56 fm  
Blogger Tony Eriksson said...

Intressant att heaven inte kommenterar att Inger Efraimsson är gammal fackpamp med starka kopplingar till socialdemokratin och allt hon sagt och gjort i denna fråga måste vägas mot detta.

10:37 fm  
Anonymous Anonym said...

Ni politiker saknar helt trovärdighet.
Kristina Axén Olin har nyligen kommit tillbaka efter ett års sjukskrivning. Varför har inte hon fått sjukpenningen indragen och tvingats söka annat jobb? Eller förstås, hon hade väl en årslön sparad på banken och har därmed inte legat samhället till last som en fattig lokalvårdare tvingats göra...
Birro må ha ett patos och en retorik som inte går hem i alla läger, men innehållet i det han skriver är sant för väldigt många i sverige i dag, och politrukerna i stureplanscentern kommer att driva centerpartiet ut ur riksdagen med sin cyniska människosyn. Jag röstar åtminstone aldrig på er igen!

10:54 fm  
Blogger Laszlo said...

helt otroligt hur vissa här bland kommentarerna saknar logiskt tänkande.

Det Johan beskriver är att det är just de svaga - de som verkligen är i behov av stöd - som drabbas när systemet missbrukas.

Det enda folk raddar upp är inövande/inpropagerade vänsterfloskel på vänsterfloskel. "Hetsjakt mot sjuka", "Tar pengar från de fattiga" etc... inte ett enda sakargument framförs. ALDRIG!

Svenskar är världens friskaste folk med hög medellivslängd och lägre dödlighet i "folksjukdomar" t.ex. Hur kan det då komma sig att vi är så fruktansvärt sjukskrivna? Varför skall man inte få undersöka saken?

Med detsamma man vill införa vissa krav och kontroller för att få ut ersättningdå ropar alla "hetsjakt" etc. är det inte logiskt att det ställs krav på motprestationer för att kunna få ut ersättning? Annars drabbas ju dom som behöver stödet mest.

2:54 em  
Anonymous Anonym said...

Lazlo!
Hur är det med ditt eget sinne för logik? Om det är sant att sveriges befolkning lever längst, är friskast i världen, och har lägre dödlighet i folksjukdomar då kan man anta att det är en lycklig konsekvens av att folk i Sverige slipper arbeta när de är sjuka. Varför, undrar du, kan man inte få undersöka saken? Hur då undrar man. Ska man slänga häxan i vattnet och se om hon överlever?

3:59 em  
Blogger Hex said...

Hej. Jag är själv sjukskriven sen ca 4 år tillbaka. Jag har fibromyalgi, jag är ung, tjej och ser inte sjuk ut vid första anblicken. Jag har genom åren (ca 15 års sjukdomstid) blivit illa behandlad av både landstingets läkare, försäkringskassans handläggare och läkare med flera. Jag har varit på flertalet utredningar och "åtgärder".

En åtgärd jag fick medverka i var ett samarbete mellan försäkringskassan och ett företag där vi, ett gäng sjuka personer, skulle träffas, prata, prova på olika behandlingar gå igenom olika test med mera. För att göra en lång historia kort så klarade jag inte av denna åtgärd, jag var för sjuk och kom inte iväg och dom gånger jag kom iväg blev jag sjuk för att jag överansträngt mig genom att ta mig dit och vara där. Försäkringskassan tyckte jag inte la manken till, detta trots sjukintyg som stärkte att åtgärden var för tung för mig. Dom drog in min ersättning och sa att jag fick skärpa mig vilket jag självklart inte kunde göra. Jag fick gå utan pengar i ett par månader innan försäkringskassans läkare tog min läkare på allvar. Jag fick låna pengar för att kunna leva och betala hyra med mera. Handläggaren jag hade på försäkringskassan under den här tiden var en fruktansvärd person, hon betedde sig illa mot mig, ljög och förde mig bakom ljuset. Jag fick papper hemskickade om att jag inte sjukskrev mig som jag skulle fast det fanns sätt att bevisa att jag gjort det. Det var i ordets rätta bemärkelse en hetsjakt.

Det här är bara en av de säkert 25-30 hemska saker försäkringskassan utsatt mig som sjuk för. Jag gar träffat och pratat med många som varit med om liknande saker och många känner sig utsatta, ensamma och ledsna. Just nu sitter jag och väntar på en ny utredning. Jag har inga höga förhoppningar om resultatet eller att jag ska bli bemött på ett respektfullt sätt, jag har ju aldrig blivit det tidigare.

3:03 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Hej Hex!

Tack för din kommentar.

Du har helt klart blivit fruktansvärt behandlad och det är oacceptabelt.

Faktum kvarstår att svenskar är oproportionerligt mer sjukskrivna än andra, dvs pga missbruk av systemet om du frågar mig, och det är ett problem som MÅSTE lösas.

Problemet borde ju kunna lösas utan att sjuka känner sig trakasserade, men systemet befinner sig på ett sluttande plan och kontrollsystem är helt enkelt nödvändigt.

Det hamnar fel i ditt och säkerligen många andras fel, men några slags kontroller måste man nog leva med så länge missbruket är så stort.

Du som har egen erfarenhet kanske kan ha några goda idéer om hur kontrollsystemen bättre skulle kunna utformas?

Eller ännu bättre: Hur missbruket skulle kunna stoppas?

8:10 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att det är bra att regeingen tar tag i det här. Jag har en kompis som är sjukskriven jämnt. Det är stress, depression, gå in i väggen, mamma avlider och allmänt 'det är lite jobbigt just nu...'. Är hon hemma måndag - onsdag så är det 'liksom inte lönt att gå och jobba torsdag-fredag'.

Varför ska jag (vi) betala för att hon ska städa sin mammas lägenhet? Att hon tar 2 extra fridagar?
Man har mnågot som heter semester, men det verkar som om man bara kan avnvända den till att 'slappna av' med, inte fixa saker som kommer akut.

Genom att ge folk en spark i ändan, så kan man ju fokusera på de som verkligen behöver stöd, för det ska ni givetvis ha.

10:15 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag kan bara konstatera att du, liksom dina nyliberala gelikar, inte klarar av att möta verkligheten som den är.

Jävligt märkligt av en individualist att bry sig så lite om hur individen påverkas.

Birro överdriver inte. Tvärtom.

1:40 fm  
Anonymous Anonym said...

Att fundera över: "I Sverige är vi så rika att vi har råd att bli utbrända!"

1:39 em  
Anonymous Anonym said...

Bra! Fortsätt sparka på sjuka och förlöjliga människor som står upp för de svaga i samhället, det är nog jättebra för opinionssiffrorna eftersom alla svenskar ju delar er socialdarwinistiska fascism och också gärna vill införa skottpengar på sjuka.

Keep it up!

2:06 em  
Anonymous Anonym said...

Anledningen till att folk ibland sjukskriver sig är att de inte blivit födda till galärslavar och blir helt klart utnyttjade av arbetsgivare som hellre dubblar arbetsbördan på de anställda än nyanställer.

Och kom inte dragandes med att det är p g a höga arbetsgivaravgifter, det är ren, pur girighet.

6:17 em  
Blogger Tobias Struck said...

Låt oss se sanningen: Korporativet (alliansen mellan statens och storkapitalets eliter) behöver kommunernas bidragspengar till att hjälpa klaner från Nordafrika och Västasien att etablera sig i Sverige, som kan ta över de forna fattigsvenskarnas roll som låglöneslavar alternativt bidragstagare som mutas att välja om systemet.

Högern är kapitalisters intresse-ideologer. Vänstern är arbetarnas intresse-ideologer. Vänstern är av tradition internationalistisk och har alltså ingen solidaritet med den egna nationens folk framför andra folk. Högern är alltmer globalistisk, vilket betyder att förmerandet av kapital går före solidariteten med det egna folket. Men vänstern är solidarisk, jodå: Problemet är bara att utan solidaritet med det egna folket, så blir ökad arbetskraftinvandring och anhöriginvandring förnämligt "solidariskt". Vad har vi då? Jo: En vänster som tjänar de rikastes intressen. Varför? Jo, för att massinvandringen är de korporativistiska globalisternas knep för att revitalisera stammen av lågavlönade arbetare (mindre kräsna)/konsumenter av billig tröst/skattebetalare. Det handlar om att öka tillväxten utan att skapa inflation. Det är de rikastes ständiga runkmaterial.

Nord förder för få barn, till följd av globalisternas mardrömskultur, där folk har lurats till att tro att självförverkligande kan köpas och att tid är pengar. Paradoxalt, för tillväxt tarvar ökande befolkning. Vad göra?

Ökat antal invandrare med för stor köpkraft per capita, får priserna att gå upp. Men fler med LAGOM köpkraft per capita - det är perfekt för försäljning av hopslarvad skit, som har producerats av u-landsbarn för en skål ris om dagen.

Att flyktingarna får det allt svårare att komma in i EU och att bara 7 % av alla invandrare till Sverige är riktiga flyktingar, det bryr sig naturligtvis vänstern om. Men bara ett fåtal agerar för att stoppa den allt större invandringen av avlägset anhöriga till flyktingar samt arbetskraft från länder med olik kultur än vår. Den är ju så solidarisk och fin. Eller?

Ett folk utvecklas bara genom inflytanden utifrån - även av människor. Men vad som nu sker i Sverige (med invandring av nära 100.000 människor per år) det är extremt och skapar bara konflikter, stress och rotlöshetskänslor i alla läger. Dessutom är det absurt att hävda att det har med solidaritet att göra.

Detta borde Birro studera, om han nu vill agitera mot svaghetsförakt.

Nyliberaler må vara mer logiska och kunniga än Birro. Men det går inte att komma ifrån att de alla är Korporativets horor, oavsett vad det tror att de är. Det gäller även dig Johan.

6:30 em  
Anonymous Anonym said...

Tycker det är sorgligt att det alltid ska blandas in partipolitik i sakfrågor som denna. Blir snabbt "sandlåde-nivå" på det hela. Vänstersympatisörer känner sig kränkta av Försäkringskassan och regeringen och måste hävda sig genom att kasta skit på Reinfeldt och Alliansen. Citat: "Hur som helst slipper vi snart "rövarpacket" Reinfeldt!!" Och att sen blanda in Stureplanscentern är ju rent av patetiskt!

Jag tycker det är bra att det tas krafttag mot fusket men kanske används fel metoder? Det man i grund och botten vill uppnå är att göra egoister som utnyttjar systemet till solidariska medmänniskor som förstår att endast sjuka människor har rätt till ersättning.

Detta är för mig ingen fråga huruvida man diagnostiserar sjuka på hårdast tänkbara sätt utan en fråga om etik och moral. Det borde med eftertryck göras en satsning på att få människor att förstå vad som är rätt och vad som är fel. Förståelsen hos folk i allmänhet verkar vara väldigt kortsiktig.

Jag har vänner från båda lägren. I ena lägret de som trivs med att vara sjukskrivna trots att de skulle kunna arbeta, i de andra lägret de som arbetar trots att de skulle kunna vara sjukskrivna. Jag har glädjande nog också sett hur personer som varit "lyckligt" sjukskrivna grämt sig över att ersättningen minskat och faktiskt skaffat sig ett arbete istället! Detta under denna regering och deras strängare krav!

Säger inte att den så kallade "hetsjakten" är rakt igenom felfri men den har positiva effekter. Sen har ju faktiskt Marcus Birro en poäng i det han säger "Och det är människor som inte kan, orkar eller vet hur man höjer rösten, vilka rättigheter de har." De allra svagaste är de som är mest utsatta och det är beklämmande.

Annars överdriver Birro å det grövsta och är ute på väldigt hal is men vore det inte för det så hade väl inte den här debatten tagit fart...

6:35 em  
Anonymous Anonym said...

Man kan vara en väldigt kunning och logisk nazist också. Det rättfärdigar inte ideologin.

6:40 em  
Blogger Tobias Struck said...

Anonym. "Man kan vara en väldigt kunning och logisk nazist också. Det rättfärdigar inte ideologin."

Var inte det min poäng? Man har en ideologi för att man har ett intresse i att ha den. En ideologi kan vara logisk och saklig - men ändå tjäna förtryckares intressen, som nyliberalismen och nazismen. Mitt intresse är den svenska medborgarens frid och frihet och bevarandet av detta ideal i Sveriges kultur. Jag kallar mig liberal nationalist, är för internationellt samarbete, global frihandel och lagom invandring. Är mot korporativism, monopol, förtryck och girighet.

7:58 em  
Anonymous Anonym said...

Tobias jag tycker att du glider ifrån ämnet totalt. Förstår att du har ett behov av att få din ideologi propagerad men det känns inte det minsta seriöst när du så öppet främlingsfientligt uttrycker dig: "...klaner från Nordafrika och Västasien..." för att sen förespråka "lagom invandring".

Lagom ointressant

12:05 fm  
Anonymous Anonym said...

inte kan vl en politiker diskutera en diagnos..anser att Birro är sakkunig i frågan då han har nära som drabbats..även jag har de och läkarna är de som nestämmer vilken vård man ska få,de gör ingen politiker,nätr ska läkarna kunna göra en bra diagnos som försäkringskassan kan bedömma????

12:07 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej igen. Ja... idéer som skulle kunna sätta dit dom som fuskar. Hmm. Det jag först kommer att tänka på är ju att ha bättre utbildade personer anställda på Försäkringskassan. Har man så svårt att se vilka som fuskar och inte fuskar som dom Försäkringskassehandläggare och läkare jag träffat på så saknar dom verkligen något i bagaget. Jag har dessutom träffat "dubbelt" så många från Försäkringskassan då min pojkvän varit sjukskriven helt och delvis i ca 8 år.

När det gäller "förföljelse" i form av trakasserier och indragen ersättning så är dom väldigt "duktiga" men när man genomfört en utredning och kommit fram till en arbetsförmåga så har dom extremt svårt att fullfölja processen. Man kan få vänta i månader på ett samtal och ibland kommer inte ens samtalet. Man ringer upp själv och undrar när det ska bli av och då säger dom att man fått en ny handläggare eller nåt och att det kanske är bättre att göra en ny utredning för "det har ju trots allt gått så lång tid sen förra" utredningen. Så börjar det bara om igen.

Så, börja inte bland dom sjuka. Börja rensa i Försäkringskassan som steg 1. Det måste vara ganska lätt att avslöja fuskare ändå, det kan knappast vara så svårt som dom försöker påskina, åtminstone inte bland långtidssjukskrivna.

5:07 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Hej Hex!
Stort tack för konstruktiva idéer och en belysning av problemet som faktiskt är betydligt mer både innehållsrikt och användbart än Birros dräpa om "fjärde rikets frontsoldater.

Tack vare din fördjupning här framstår det tydligt att försäkringskassan lider av ett kompetensunderskott.

De är för dåliga på sitt jobb, helt enkelt.

Att viktiga samtal dröjer, att de struntar i att höra av sig, och som du beskriver när man sedan jagar dem själv på telefon det visar sig att de bytt handläggare...

Det är jäkligt allvarligt och det är sådant debatten bör handla om.

Och förklaringen att problemen snarast beror på att de på olika sätt är dåliga på att utföra det jobb deras regleringsbrev fastslår är faktiskt betydligt mer trovärdig än att försäkringskassans personal plötsligt blivit nazister och börjat hata sjuka och därför gör vad de kan för att förstöra...

Hmmm... ska nog skriva en nu bloggpost om det om jag hinner under dagen!

Som sagt, stort tack för att du tog dig tid! :-)
/Johan

8:41 fm  
Anonymous Anonym said...

Försäkringskassan har sparkrav precis som alla andra myndigheter. Nu har de exempelvis centraliserat processerna i vår region så att aktivitetsstöd hamnar i Härnösand, havandeskapspenning i Hudiksvall och föräldrapenning i Östersund.

Ingen vet vad den andra håller på med. Det är extremt sällsynt med en egen handläggare som har överblick över ett ärende.

Se över hela organisationen från början, jättebra, men se också till att de har humana direktiv när det gäller bemötande av individen. Sanningen är tyvärr idag att de går på centrala bestämmelser.

10:05 fm  
Anonymous Anonym said...

En människofientlig marknad, kortsiktigt profittänkande, cyniska politiker är ett hot mot statsbudgeten, välfärden och sveriges invånare.

Kortsiktigt profittänkande skapar i längden ohälsa bland befolkningen och skapar nya incitament för rucka på begreppet vad som är normalt kontra onormalt, frisk kontra sjukt, allt i jakt efter de högpresterande och ekonomiskt lönsamma individerna. Resten sållas bort.
Detta skapar utanförskap.

Friskförklarade av Försäkringskassan men sjukförklarade av AF- Var finns jobben?
För att få tillgång till nystarts/ nyfriskjobb måste individen vara inskriven på AF. Marknaden ställer sig för övrigt mycket skeptisk till
dessa arb. marknads politiska åtgärder. Regeringen bjuder med högra armbågen...

Här i ligger en stor del av problemet i dagsläget, vilket skapar en alarmerande rätsosäkerhet. Täpp till systemfelen och luckorna. Stävj marknaden! Därefter kan det verkliga arbetet med att sanera ohälsaotalet börja i sann demokratisk anda som är värdigt ett välfärdsland.

I dag stälps arb. handikappsklassade människor ut i ett samhälle där de sjuka får ta smällen och politikerna vänder bort huvudet allt medans marknaden elitistiskt är på jakt efter de allra mest ekonomiskt lönsamma individerna.

Stoppa omedelbar häxjakten på sjuka!

1:30 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Sista anonymous:

Ditt resonemang bygger på ett fundamentalt missförstånd om vad marknaden är och hur den fungerar.

10:15 em  
Anonymous Anonym said...

"Du har helt klart blivit fruktansvärt behandlad och det är oacceptabelt.

Faktum kvarstår [---]"

Du är verkligen en sann medmänniska! Härmed tillönskas du och din blogg totalt förfall. Jag hoppas att du åker på århundradets sjukskrivning - givetvis helt utan ersättning, för det är ju så du själv vill ha det - och att det du skriver i fortsättningen läses av lika många människor som har en sämre blick för spelet än Daniel Andersson. Alltså noll.

3:06 em  
Anonymous Anonym said...

usch och fy! finns det inga gränser? "Det är fördjävligt och det drabbar alla som är sjuka och behöver stöd och ersättning, men någonting MÅSTE göras för att stävja utvecklingen." tyvärr ser man liknande argument figurera för ofta, och det blir tydligt att man helt kan bortse från konsekvenserna- bara fusket försvinner. försök att sätta dig in i de familjesituationer, tragedier och tunga sjukdomsfall där individer blir hårt drabbade av denna hetsjakt. är det verkligen värt det? ärligt? eller bryr du dig bara inte? hur skulle det se ut om vi applicerade samma tankegångar på andra områden, låt säga...bostadsmarknaden? Där finns det stora problem med fusk och svarta hyreskontrakt, så vi skulle kunna skjuta av folk som har svårt att få en bostad, det fuskas ju ändå så mycket. visst, vissa blir drabbade, men någonting måste ju göras!

4:48 em  
Anonymous Anonym said...

Snälla skjut mig!! Det finns inget annat sätt att få mitt sjuktal halverat. Inför statlig laglig human avrättning för brott av typen ohälsa. Tips till förändring av systemet: Satsa på REHABILITERING!!!! Dvs få sjuka att må bättre genom behandlingar. Få sjuka att förstå att deras liv är värdefulla, och inte bara ett personnummer, ett sjuktal, en felande länk. Historien som HEX delade med sig av är INTE ovanlig!! Den sker varje dag, varje timme varje minut, runt om i vårt "välfärdsland". FK har sparkrav upp under tånaglarna. TACK regeringen för detta - fast era föregångare var inte ett SKIT bättre. Detta är inte en röd/blå fråga, utan en fråga om humanitet. FK-handläggarna är juridiskt utbildade - med rätt att "uttaxera" (slänga folk ut ur systemet). De är välutbildade till att lyda order, och de gör det med bravur!!
Snälla - om jag måste förneras, kränkas, vägras ersättnig och förlöjligas i bloggar som denna pga min ohälsa, skjut mig istället på ett snabbt och smärtfritt sätt!! Så kan ju ni andra leva vidare i denna den mest fantastiska av alla världar!!!!!
MVH N.C.

7:52 em  
Blogger Kjelleman said...

Skjut mig också, men dra inte ut på det. Därefter kommer dessutom självmordsstatistiken att sjunka.

"Hur ska man kunna förhindra fusket och missbruket utan att vidta några som helst åtgärder? Vad är alternativet?"

Vilket fusk? Vilket missbruk? FK:s egna undersökningar visar på ett marginellt fuskande, som dessutom kostar fan så mycket mindre än det stora fusket med skatter. Borgarna borde sopa rent innan man anklagar!

Men det är klart, om man som den nuvarande regeringen består av fuskare, så tror man att alla andra fuskar också. Skjut mig!

9:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home