tisdag, september 30, 2008

Taxi, var god dröj

Taxipriser är en jäkla soppa. Inget tvivel råder om den saken.

Men att gå in och reglera hur mycket företag ska ta betalt för sin produkt är inte lösningen. Det vill tydligen Emma Henriksson (kd) och hon har sällskap av transportarbetareförbundets tillförordnade överdirektör Clas Linder, som verkar tycka att det är ett problem med konkurrens överhuvudtaget.

Man kanske behöver gå på en näsbränna en gång för att lära sig titta efter priserna. Det finns priser angivna för en av vägverket konstruerad typresa, men dessa siffror är svåra att relatera till när man inte har något att jämföra med.

Det skulle kunna finnas, förutom de egna priserna, prisuppgifter från de tre billigaste taxibolagen på varje prisplån som nu sitter på alla taxibilar så att jämförelserna blir lättare.

Variationsrikedom bland priserna är bara bra. Det gör att det faktiskt FINNS en bulle att få tag i när man verkligen behöver en samtidigt som många andra gör det. Man har då valet att åka den dyra eller att inte göra det. Om priserna skulle regleras kommer det valet inte att finnas.

Etiketter:

7 Comments:

Blogger Andreas said...

Prisreglering av taxinäringen funkar i världens friaste ekonomi, antagligen så skulle det funka i sverige också.

9:04 em  
Anonymous Anonym said...

a) Tänk om ni nyliberaler någon gång kunde försöka förstå hur taxibranschen funkar.

Alltså dess inre logik. Samspelet mellan regelverk och fusk. De dagliga besluten och vad som styr dem.
Eller, som det brukar heta: De ekonomiska incitamenten.

Men sånt är väl bara intressant när det gäller att svälta ut vanligt folk?

b) Tänk om ni nyliberaler någon gång kunde acceptera att det finns VISSA nyansskillnader mellan "grundläggande spelregler, kontroll, blandekonomi" och "stalinism".

Med a) och b) kanske någon kunde ta er på allvar.

/Mattias, fd taxichaufför

10:45 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Mattias: Det hade ju varit intressant att få någon reaktion på vad jag faktiskt föreslår i bloggposten från dig som tydligen har erfarenhet från att köra taxi, istället för en meningslös harrang om hur dumma och ondskefulla nyliberaler är...

11:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hm.

För oss som läser SvD-artikeln framgår att bla Transports Clas Linder anser följande:
"Överutbudet är en bakomliggande orsak till förekomsten av överpriser, tror Linder, som förespråkar en "högre tröskel för att få tillträde till taximarknaden.”

– Vi tror inte på återreglering av priserna. Men det behövs högre krav på tillstånden för åkare och förare".

Det får du till att Clas Linder VILL reglera priserna och "verkar tycka att det är ett problem med konkurrens överhuvudtaget".

Utöver vad jag tidigare påpekade får jag väl nu lägga till:

c) Tänk om vissa nyliberala bloggare kunde läsa innantill och citera hederligt.

Egentligen borde jag väl stanna där i en hånfull ton. Men dock en snabb kommentar på förslaget om ytterligare info på typprislapparna: För det första har det uppenbarligen tidigare inte funkat med reglerna (sedan 1998 tror jag) om typresepriser , så varför skulle konsumentmakten bli bättre av att det förekommer ÄNNU fler siffror på prislappen?

För det andra torde variationsrikedom i pris och tillgång till bilar inte ha något uppenbart samband.
Effektiv tillgång till taxibilar är BLAND ANNAT en logistisk fråga. Stordrift, trafikläge, trafikledning. (Och här är faktiskt fribilarna en logistisk ineffektivitet).
För det tredje förekommer tillgångsproblematiken bara under begränsade tider i veckan. Tex kroghelglivet och rusningstrafiken vardagar. Övriga tider är det överutbud.
Bör då den allmänna inriktningen på politiken vara
"det är en rättighet för taxikund att under vilka tider som helst få tag på bil inom tio minuter" vilket du tycks ge uttryck för,
eller kanske man ska hitta en kompromiss gällande utbudet av bilar? Något mittemellan låg- och högtrafikbehovet kanske? Som kanske kan ge förutsättningar för någon slags lönsamhet och icke-fusk?

Se där, några FÖRSTA trådar för dig att ta intellektuell ställning till. (eller, för all del, att enkelt avfärda som stalinism)
Men visa först att du vill bli tagen på allvar och kan citera hederligt. Ändra alltså i din ursprungskommentar. Tack och hej.

/Mattias

11:31 em  
Blogger Johan, PL&C said...

Att ett ökat utbud skulle ha lett till högre priser är nog en ansats som kommer att skicka chockvågor genom världens alla ekonomer.

Han vill begränsa möjligheterna för folk att delta på taximarknadens utbudssida: Minska konkurrensen - därav drar jag slutsatsen att Clas Linder antagligen inte gillar konkurrens överhuvudtaget. (i alla fall inte från den sida han sitter på - det är säkert skillnad när han själv är kund)

Det är SJÄLVKLART så att en fri prissättning och prisvariation ökar möjligheten att få tag i en taxi.

För det första väljer andra hugade taxispekulanter bort för dyra bilar även om de skulle vara lediga.

För det andra ökar utbudet genom att alternativkostnaden för att låta bli att köra blir högre om priset är högre.

Men det är klart, om man inte ens håller med om att priset är (eller ska vara) en effekt av jämvikt mellan utbud och efterfrågan så faller ju mitt resonemang.

10:38 fm  
Anonymous Mikael said...

Tycker du att ICA skall ha det billigaste kilopriset på äpplen bredvid sitt kilopris också?

Problemet är väl att vissa (=stora) bolag har avtal vilket gör att etableringen av taxibilar (alltså plats i kön närmast centralen, flygplatsen m.m.) inte är fri - sålunda sätts den fria marknaden ur spel.

11:51 em  
Anonymous tobbo said...

Att skumma taxibolag inte får stå på bästa plasterna på centralen gör marknaden inte ofri. Centralen är en aktör på en fri marknad som ger jobb åt de Centralen gynnas av (läs: inte skummisar).

Jag som företagare väljer mina leverantörer. Gör jag marknaden ofri när jag väljer bort leverantörer som jag inte tjänar på att anlita?

10:25 fm  

Skicka en kommentar

<< Home