fredag, november 07, 2008

Halal-TV, Hamilton och att fara åt helvete

För ett par år sedan hörde jag i samband med något jubileum för Harry Martinsson en repriserad radiointervju med honom. Det måste varit när han skulle ha fyllt 100 år. En sak som han sa har fastnat och jag tänker på det ofta. Jag kommer inte ihåg citatets ordagranna lydelse, men andemeningen var detta:

"Vänlighet kan vara ett uttryck för ett djävla förakt. Att undlåta att be någon att fara åt helvete när det är befogat är lika illa som att be någon att dra åt helvete när det inte är det."

Man måste ha respekt för olika kulturer, acceptera varandras olikheter och omfamna sådana saker från andra traditioner som tillsammans med ens egna bildar en syntes. Alla traditioner påverkas. Vi lyfter vissa delar av dem och glömmer andra som en del av vår kulturella och sociala utveckling.

Alla religiösa kulturer (och många andra) har en del knäppa seder och många kan man acceptera hur irrationella de än är. Så länge de inte skadar andra.

Att kvinnor inte ska få skaka hand med män är definitivt skadligt för jämställdheten mellan könen. Att det ska råda skillnader mellan könen för hur vi knyter våra sociala kontrakt isolerar den ena gruppen från den andra och skapar onödiga barriärer som kan vara till stort förfång för den som t ex är kvinna och vill göra affärer eller på annat sätt professionellt samverka med män.

I gårdagens upplaga av SVT Debatt framkom att Carl Hamilton upplevde att Halal-tjejerna förolämpade honom genom att vägra att hälsa. Följaktligen bad han dem på sitt eget sätt att ...tja... dra åt helvete. Något man faktiskt bör göra om man i grunden respekterar den som man anser förorättar en.

SVT's envisa undlåtenhet att reagera mot dumheter (som exempelvis åsikter om stening) är ett uttryck för ett sådant förakt som Harry Martinsson talade om. Rasistisk faktiskt.

Hamilton överreagerar naturligtvis. Att skälla på folk och hävda att de ska "åka hem" är ju liksom lite konstigt när man är född i Huddinge (och ett rejält övertramp). Men i sak har han rätt.

Ta i hand eller se till att ha en jävligt bra förklaring till varför du låter bli.

Update: Läs även Dilsa Demirbag Steen i SvD om detta.

Etiketter: , , ,

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Vänlighet kan vara ett uttryck för ett djävla förakt. Att undlåta att be någon att fara åt helvete när det är befogat är lika illa som att be någon att dra åt helvete när det inte är det."

Det var kloka ord, dem ska jag ta med mig. Vem har sagt att det ska vara lätt eller snyggt att vara moralisk?

4:45 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Precis. :-)

10:14 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Då ber jag dig att DRA ÅT HELVETE!
Du är helt enkelt en IDIOT!

1:45 fm  
Blogger Johan, PL&C said...

Tack detsamma!
/J

12:34 em  
Anonymous Anonym said...

Absolut, det är jäkligt stor skillnad på att respektera en annan kultur och acceptera kvinnorförakt. Jag blev bemött av en vän till familjen som är muslim och förklarade när han såg min framsträckta hand att det inte passde sig. Jag blev personligen illa berörd, jag kände att han inte respekterade mig som kvinna.

12:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home